
Asian Currents  July 2011 

 
1 

 
Asian Currents 
The Asian Studies Association of Australia 
Maximising Australia’s Asian Knowledge 
 

 July 2011 ISSN 1449–4418 
 

Pheua Thai’s election landslide 
delivers a delicate mandate 
 

Maintaining stability in the face of dedicated conservative enemies will be a challenge 
for Thailand’s new Pheua Thai government, writes MARC ASKEW.  
 

ith the exiled former prime 
minister Thaksin Shinawatra‘s 
younger sister Yingluck as its 

titular leader, Thailand‘s Pheua Thai (For 
Thais) Party gained a spectacular victory 
in the country‘s national election on 3 July. 

The following day, the Pheua Thai Party 
leadership and key smaller parties 
brokered a new coalition government-in-
waiting (including the former Democrat 
government ally, the Chart Thai Phatthana 
Party), which boosted Pheua Thai‘s 
absolute majority of 265 seats to a 
governing majority of 299 in the 500-seat 
lower house.  

The return of Thaksin‘s party to power 
once again, after being toppled twice by 
extraparliamentary forces and court action 
(in 2006 and 2008), marks an interesting 
phase in Thailand‘s volatile political 
history. It remains to be seen how 
Yingluck, a neophyte in politics, will 
perform as national leader, and how the 
new government will fund its raft of 
populist policy commitments while keeping 
the economy stable.  
 
Despite the new government‘s massive 
electoral mandate, which has helped to 
keep the army quiescent, maintaining 
stability will be a challenge in the face of 
dedicated conservative political enemies 
like the Democrat Party and the People‘s 
Alliance for Democracy. 
 
Following the official dissolution of 
parliament on 10 May, which marked the 
beginning of a 40-day campaign period, 
most analysts accepted the probability that 
the Pheua Thai Party would gain the  

 
highest number of seats in the contest 
against the incumbent Democrat-led 
coalition government under Abhisit 
Vejjajiva. But few expected the party to 
gain the decisive electoral majority that it 
eventually achieved.  
 

The party‘s 
crushing electoral 
triumph had much 
to do with its (and 
Thaksin‘s) choice of 
Yingluck, the exiled 
Thaksin 
Shinawatra‘s 

younger sister, as 
party leader, six 

days after the parliament‘s dissolution.  
 
From this time on, virtually all major 
political polls placed Pheua Thai in the 
lead. Acknowledgement of this trend led 
the Democrats, in the final week, to shift 
away from policy advocacy to a negative 
campaign against Thaksin as a bogeyman 
endangering the nation. Continued page 2 >> 

 

In this issue 

Mekong mainstream dams: a revival?  5 
Indonesia’s media moguls: managers  
or manipulators:    9 
Tagore: travels and translations   12 
‘Red love’—an intimate history of the making 
of North Korea    15 
Faltering resolve: the early release of Japan’s 
‘ordinary war criminals   17 
Confucius institutes in Germany and the limits 
of debate     21 
Reggae strikes chord with Indonesia’s  
‘disillusioned’ youth    24 
19th biennial ASAA conference   27 
Books on Asia    28 

W 

Yingluck's televised victory 
speech.  



Asian Currents  July 2011 

 
2 

Thai election landslide 

<<From page 1 Before Yingluck‘s appointment 
on 16 May, the party had long been 
hobbled by a lack of suitable leadership 
candidates (aside from Thaksin himself, its 
de facto leader-in-exile). Sweet-smiling, 
poised, intelligent and attractive, Yingluck 
proved herself to be a brilliant electoral 
asset for the party and its popular mass 
base of Red Shirt supporters.  

 
As a woman, she presented voters with 
the electoral novelty of being the first 
female candidate for prime minister in the 
history of the country. This novelty factor 
should not be underestimated. Most 
critically, both Yingluck and her exiled 
brother successfully deflected the cries of 
panic-merchants that a Pheua Thai win 
would see the quick return of Thaksin and 
the quashing of criminal charges brought 
against him. 
 

Interviewed in Dubai by 
foreign journalists during 
the election period, 
Thaksin highlighted his 
commitment to the 
process of reconciliation 
(prongdong). His 

comments were 
remarkably mellow 
compared to his 

previous rantings against injustices.  
For her part, Yingluck focused on 
regenerating the Thai Rak Thai Party‘s 
(TRT) people-oriented policies. On the 
matter of her brother, she pledged that she 
would follow a process of investigation by 
neutral bodies (including the Truth for 
Reconciliation Commission of Thailand) 
and abide by their findings and decisions. 
 
There is little doubt that secret 
negotiations had been underway between 
key figures in Thailand and Thaksin to 
determine the stakes of the electoral 
competition and its aftermath. A moderate 
and conciliatory position by Thaksin and 
Pheua Thai about his future was also 
critical in order to keep the current military 
leadership at bay. 
 
Prime Minister Abhisit‘s decision to 
announce the election six months before 
his administration officially expired was 
determined by the bloody events of mid-
2010 and trends put into play even earlier. 

His coalition government came to power in 
late 2008 on the back of the mass action 
of the People‘s Alliance for Democracy 
(PAD) and the destruction of the People‘s 
Power Party government by court-ordered 
dissolution. 
 

The need for an electoral mandate 
was the constant demand of the 
Red Shirt movement. 

 
 
Abhisit headed a Democrat-led coalition 
by virtue of parliamentary vote in an 
emasculated parliament. Its governing 
legitimacy was always incomplete, 
notwithstanding Abhisit‘s claim to the 
legality of its formation.  
 
The need for an electoral mandate was 
the constant demand of the Red Shirt 
movement, which burgeoned during 2009 
in protest against the government and the 
PAD Yellow Shirts. During their final mass 
push to destroy the Abhisit government 
during April–May 2010, the Red Shirt 
leadership demanded an immediate 
parliamentary dissolution and election. 
Though Abhisit refused to consider this 
immediate demand, he acceded to the 
need for an election (nominating 
November 2010) with a set of conditions, 
including the return of calm and the 
passing of constitutional amendments that 
were already under consideration. 
 
The violence that exploded in mid-2010 
and its suppression in the name of fighting 
‗terrorists‘ and antimonarchical plotters left 
the government triumphant, though the 
Red Shirts remained defiant, despite the 
imprisonment of key leaders. Though this 
turn of events released Abhisit from any 
election commitment during 2010, the 
process of prongdong, promoted by 
Abhisit during and after the clashes, 
implicitly required an election to clear the 
air.  
 
Just as important were international 
perceptions of Thailand‘s political state, 
given the drop in international investment 
consequent on the country‘s continuing 
political conflict. In late January 2011, 
Abhisit announced to an international 
audience in Switzerland that a national 
election would be held by June. In mid-
February, three constitutional 
amendments that had been Continued page 3>> 

Thaksin Shinawatra—
the ‘bogeyman 
endangering the nation’.  



Asian Currents  July 2011 

 
3 

Thai election landslide 

<< From page 2 dragging through parliament 
were finally passed, paving the way for an 
early election. The amendments included 
a reversion of the voting system to single-
member constituencies (returning to the 
system established under the 1997 
constitution), the increase of elected MPs 
from 480 to 500, and the increase of party-
list MPs (elected on a proportional 
nationwide basis) to 125.  

 
The change to single-member districts had 
been virulently opposed by Democrat 
MPs, who believed that they would lose 
seats as a result. However, the increase of 
the proportionally-elected members was a 
move which the Democrats believed would 
favour their party, given past voting 
patterns. 
 
Royal approval of the parliament‘s 
dissolution was announced on 10 May and 
the national polls were set for 3 July. At 
this stage, the Democrat Party leadership 
expressed confidence in the solidarity of 
its main coalition partners, Bhumjai Thai 
and Chart Thai Phatthana, hoping also 
that the Democrat Party could maintain its 
own popular vote solidly enough to renew 
the coalition. However, this faith began to 
erode when Sanan Kachornprasat, Chart 
Thai Phatthana heavyweight, came out in 
public to announce his party‘s election 
slogan of prongdong, stating that his party 
was open to forming government with the 
election victor.  
 
Some factors certainly favoured the 
government. For over two years the major 
coalition partners had controlled key 
government ministries whose personnel 
would be used for supporting their vote, 
notably the Interior Ministry. Province 
governors and district officers (nai 
amphur) aligned with the Bhumjai Thai 
and Democrat parties had been 
strategically positioned in provinces to act 
as de facto vote canvassers.  
 
Though technically illegal, this system of 
using bureaucrats for party-political 
support is well-established, and it locks 
into an equally long-established system of 
provincial political machines that connect 
local politicians and village headmen into 
patronage networks headed by prominent 
political families.  
 

Despite its strong efforts, the Democrats 
had no chance of making inroads into the 
northeast and northern regions beyond a 
few scattered districts. To displace the 
strong support for their Pheua Thai 
opponents in these regions, the 
Democrats needed to rely on the Bhumjai 
Thai party, run by the TRT renegade 
Newin Chidchop. As it turned out, 
however, the Bhumjai Thai party was 
unable to expand its voting base much 
beyond its existing strongholds in the 
lower northeast.  
 
For political survival, let alone victory, the 
Democrats needed to hold on to their 
established voting heartlands in Bangkok 
and the south. With the exception of the 
three Muslim-majority southern border 
provinces, the Democrats would not have 
any trouble. But in the border provinces 
the Democratic Party‘s hold has never 
been certain; here, the new Mathuphum 
party, led by former coup leader Sondhi 
Bunyaratkalin, had gathered a number of 
strong candidates (many of them former 
TRT politicians of the Muslim Wada 
faction) and was fuelled by considerable 
funds. Bangkok was to be the key 
battlefield for the Democrats, though the 
capital alone could not ensure victory.  
 
A notable feature of the election was the 
weakness of the PAD as a political force. 
In the previous year, the New Politics 
Party (NPP) had emerged from the PAD 
as its parliamentary vehicle. However, 
shortly after the election date 
announcement, the PAD leadership, under 
the firebrand Sonti Limthongkul, declared 
opposition to the election, forcing a split in 
Yellow Shirt ranks. For ultranationalist 
PAD xenophobes, the Democrat 
government had performed miserably in 
protecting the country‘s interests in the 
case of the Phreah Vihear temple on the 
Thai–Cambodia border. 
 
Then the NPP itself split. The PAD 
campaigned for a ‗no vote‘, raising some 
concern that this would erode the 
Democrat‘s voting base in the capital. On 
a policy level, the major contesting parties 
campaigned by promoting a variety of 
populist measures relating to alleviation of 
farmers‘ debts and income support, 
education support, local development 
funds, raising the basic wage, and drug 
suppression. There were no convincing 
attempts to demonstrate Continued page 4>> 



Asian Currents  July 2011 

 
4 

Thai election landslide 
<< From page 3 these programs budget viability, 
though some economists announced that 
the Democrats‘ programs were more 
sustainable. A major concern in the 
electorate was the steady rise in fuel and 
food prices. In the final weeks of the 
election campaigns, with the polls 
continuing to predict a Pheua Thai victory, 
the Democrats shifted their approach to 
raising the spectre of Thaksin and 
recalling the ‗burning of Bangkok‘ in May 
2010 by the Red Shirts, staging a major 
rally at Bangkok‘s Ratchaprasong 
intersection. This may well have been 
responsible for persuading ‗undecided‘ 
voters in Bangkok to support the 
government at the final hour. However, it 
did not affect the outcome of the election 
at a national level. 
 
After the closing of the voting booths on 
3 July, the results of exit polls showed an 
outstanding Pheua Thai victory of 300 
seats. It soon became apparent that this 
was an exaggeration, but it set the excited 
mood of the televised election coverage. 
By 6.45 pm tally projections showed 
Pheua Thai leading with 254 seats to the 
Democrats 164, and their Bhumjai Thai 
coalition partner with just 36.  
 
Notably, the ‗no vote‘ in Bangkok was 
minimal, averaging around 3 per cent only. 
In at least five Bangkok constituencies the 
race between Pheua Thai and Democrat 
candidates was neck-and-neck. At about 
7.30 pm, Abhisit made a public 
announcement graciously conceding 
victory to Yingluck Shinawatra, but not 
before making a barbed parting comment 
that the failure of Pheua Thai to gain half 
the party-list votes nationally signalled 
popular disapproval for pardoning Thaksin. 
 
This was a standard Democrat technique 
of saving face by hairsplitting—the final 
result showed that Pheua Thai gained 61 
of a total of 125 party list seats and 48.41 
per cent of all party list votes. By 10.30 pm 
the tally estimate showed Pheua Thai 
seats had increased to 262, with the 
Democratic Party dropping to 160 and 
Bhumjai Tahi falling to 34. When votes 
were finally counted and announced two 
days later, Pheua Thai had emerged with 
265, and the Democrats with 159 seats. 
 
A map of Thailand‘s recent election results 
shows what appears to be a clear regional 

pattern of party allegiance by region and 
subregion. It reinforces a well-established 
pattern that shows overwhelming support 
for Pheua Thai in the country‘s north and 
northeast, extending into the central 
region. Bangkok‘s northeastern and 
eastern suburbs are solidly Pheua Thai, in 
contrast to central and western Bangkok, 
which are Democrat strongholds.  
 
The south once again returned Democrat 
MPs, with a few notable exceptions. This 
may be too stark an ideological map, 
however. Seats in west-central Bangkok 
were hard-fought battles, and substantial 
political support for any single party cannot 
be inferred from such election wins. The 
same applies to the southern Muslim-
majority border provinces, where the 
Democrats gained nine out of 11 seats. At 
least three of these nine seats were won 
by the Democrats with very low victory 
margins: one of them by only 48 votes. 
This was a case where the competing 
parties (largely Mathuphum and Bhumjai 
Thai) split the non-Democrat party vote, 
leaving the Democratic Party‘s core 
permanent voting base intact, thus 
allowing the Democratic Party to win by 
default. 
 
Despite this decisive victory for Yingluck 
and the Pheua Thai Party, huge 
challenges face the new government. 
Political animosities generated over the 
past five years since the 2006 coup will 
not dissipate or moderate easily. The 
press, political parties, intellectuals and 
NGOs are now flourishing the magic word 
prongdong more than ever before, but its 
meaning and implications are different for 
each advocate. 
 
Abhisit‘s final words to the party faithful in 
his concession speech anticipate the 
Democrat Party‘s stance as the future 
opposition party—in their hands, and with 
the help of the PAD, Thaksin Shinawatra 
will surely continue to be constructed as 
the nation‘s existential bogeyman. 

 
Marc Askew is Senior Fellow in 
Anthropology, School of Social 
and Political Sciences, University 
of Melbourne, and visiting 
Associate Professor in the 
Regional Studies Programme at 

Walailak University, Thailand. He is editor of 
the recent publication, Legitimacy crisis in 
Thailand (Silkworm, 2010).  

mailto:maskew@unimelb.edu.au


Asian Currents  July 2011 

 
5 

Mekong mainstream dams: a revival? 
 
PHILIP HIRSCH discusses the resource geopolitics around a dam proposed for the  
Mekong mainstream. 
 

n 19 April 2011, the Joint 
Committee of the Mekong River 
Commission (MRC) met to decide 

the outcome of a six-month consultation 
on the proposal by one of the MRC 
member states, Lao PDR, to build a dam 
on the main stem of the Mekong 
(henceforth referred to as ‗the 
mainstream‘) at Xayaburi. The only 
agreement the permanent secretary-level 
representatives from Cambodia, Lao PDR, 
Thailand and Vietnam could reach was to 
elevate the decision to the Mekong 
Council, or ministerial level, for 
consideration at its annual meeting in 
October.  
 
This seemingly inconsequential agreement 
to disagree was, in fact, one of the more 
significant recent events in regional 
geopolitics in the realm of transboundary 
natural resource development and 
management in Southeast Asia. To 
appreciate its significance, we need to 
look at the chequered and convoluted 
history of proposals for dams on the 
mainstream over the past half century. 
 
The Mekong Committee was established 
in 1957 under the auspices of the 
Economic Commission for Asia and the 
Far East (ECAFE) and under United 
States funding and tutelage, with the over-
riding agenda of planning a cascade of 
dams on the Mekong. The mainstream 
was the focus of the committee‘s 
investigations, and by 1970 an indicative 
plan had proposed seven major structures 
that would have flooded areas currently 
occupied by more than one million people. 
If realised, these dams would have turned 
the lower 2000 kilometres of the Mekong 
River into a series of stepped lakes and 
flooded a significant part of the lower 
Mekong valley. 
 
The Cold War was the overriding context 
for the committee‘s existence and its work. 
The hotter war in Indochina prevented any 
of the mainstream plans from being 
implemented, although tributary dams 
were built in northeastern Thailand and at 
Nam Ngum in Laos during the 1960s and 

 
early 1970s. In 1975, Cambodia withdrew 
from the committee, which then ticked 
along under interim arrangements with just 
three members (Lao PDR, Thailand and 
the newly unified Vietnam). While the 
Interim Mekong Committee managed to 
provide a slightly revised plan in 1987, 
which lowered the size of some of the 
planned structures, little happened on the 
ground. 
 

 
 
By the time the cooperative transboundary 
river basin institution was revitalised as the 
MRC under the 1995 Agreement on the 
Cooperation for the Sustainable 
Development of the Mekong River Basin, 
concerns over the environmental and 
social impacts of large dams had captured 
worldwide attention. Thailand‘s 
environmental movement had grown to the 
point of successfully challenging, and in 
1988 cancelling a major dam proposed for 
western Thailand. It followed this us by 
instituting a logging ban in 1989. Revival 
of plans for mainstream dams, even in a 
significantly toned down scheme of so-
called ‗run-of-river‘ projects,

1
 proved highly 

controversial. At the same time, Laos and 
Vietnam had identified many sites for 
tributary dams, some of which were 
subject to criticism by environmental 
groups and other NGOs, and it seemed 
that the mainstream dam agenda had 
receded or even Continued page 6>> 

O 



Asian Currents  July 2011 

 
6 

Mekong mainstream dams 

<<From page 5 disappeared from the planners‘ 
horizons. By the mid-2000s, however, 
mainstream dams were very much back 
on the drawing board. The World Bank 
and Asian Development Bank supported a 
Mekong Water Resources Assistance 
Strategy, whose hydrological analysis 
suggested that dams, including low-head 
dams on the mainstream, could be built 
without appreciably or unacceptably 
affecting the seasonal flows in the Mekong 
Delta or altering the flood regime of 
Cambodia‘s Tonle Sap. China, a 
nonmember of MRC, had by 2006 
unilaterally built the first three of its eight 
dams on the mainstream in its own 
territory, and a fourth—the 300-meter tall 
Xiaowan megadam—was completed in 
2010.  
 
These dams had a demonstration (some 
would say ‗envy‘) effect, and they also 
made low-head dams more economic by 
smoothing out the seasonal flow of the 
river and hence allowing more year-round 
electricity generation than under a natural 
flow regime. Furthermore, the privatising 
of dam financing had removed some of the 
levers that opponents of dams had been 
able to pull with the large public financial 
institutions—the World Bank and ADB in 
particular—as those agencies had 
increasingly come under the spotlight for 
their social and environmental 
performance. 
 
Eleven dams have been proposed for the 
lower Mekong mainstream (Figure 1). 
Seven of these are entirely in the territory 
of Lao PDR, two are along the Lao–Thai 
border, and two are inside Cambodia. 
Four would be financed by private Thai 
companies and banks, four by Chinese, 
two by Vietnamese and one by a 
Malaysian firm.  
 
The dam that seemed to be first off the 
ranks was the highly controversial Don 
Sahong dam at the Khone Falls 
immediately above the Lao–Cambodian 
border. The owner, Malaysian real estate 
company Mega-First, had close links with 
the former president of Lao PDR and his 
son, governor of the province in which the 
dam was to be located. The 2008 financial 
crisis helped provide a reprieve, and the 
proposal never got to the stage of formal 
submission through MRC procedures. 

 
So it was the Xayaburi dam that first 
triggered the prior consultation required 
under the Procedures for Notification, Prior 
Consultation and Agreement (PNPCA) 
included under MRC arrangements. These 
procedures are at the core of governance 
arrangements based on the 1995 
agreement, and they stipulate that all 
mainstream dams require a six-month 
process of consultation after the host 
country for the project submits it to MRC. 
Xayaburi was submitted in September 
2010. 
 

The project is a 
1260 megawatt 
structure, 800 
meters wide and 
with a head of 32 
meters. It would 
back up the 

Mekong to 90 
kilometres and flood 
the homes of about 
2100 people. 
Among its main 

impacts are blockage of migratory fish, in 
a river system whose freshwater fishery is 
the largest in the world and in a country 
where between 40 and 80 per cent of 
animal protein in rural diets comes from 
fish. The power would be almost entirely 
for export to Thailand and the dam would 
be built and owned by Ch. Karnchang, a 
Thai company, based on borrowings from 
four Thai banks. 
 
Elsewhere, I have referred to the ‗path 
dependency‘ that means that any single 
dam built on the lower Mekong 
mainstream would almost inevitably lead 
to the remaining structures being built and 
turning 55 per cent of the river length from 
flowing water to stillwater lakes.

2 
 It is this 

fact, as much as the impacts of the dam 
itself, which prompted the higher level of 
opposition to Xayaburi. Quite predictably, 
Thai international and regional NGOs 
protested vigorously over the Xayaburi 
proposal. 
 
But less predictably, and leading to the 
19 April impasse, has been opposition 
from Laos‘ regional neighbours, including 
governments of at least two of the three 
other riparian members of MRC. 
To understand the opposition, it is also 
necessary to refer to a report that was 
completed just two weeks Continued page 7>> 

Mekong Dam protest by 
members of the Thailand’s 
Chiang Kong Conservation 
Network.  
Photo: Bangkok Post. 

http://www.bangkokpost.com/multimedia/photo/232466/another-dammed-project


Asian Currents  July 2011 

 
7 

Mekong mainstream dams 

<< From page 6 after the Xayaburi dam was 
notified to MRC. In October 2010, a 
strategic environmental assessment 
(SEA), commissioned by MRC the 
previous year, delivered its findings. These 
included an unequivocal recommendation 
to put all mainstream dams on hold for at 
least 10 years while their impacts were 
further investigated and while alternatives 
were actively sought.  
 
This recommendation was based on the 
complexity of combined impacts, together 
with the indicative findings that up to 40 
per cent of the three million tons per year 
fishery, worth up to nine billion dollars per 
annum to the poorest of the rural poor in 
the region, could be destroyed by the 
dams, and also that the sediment and 
nutrient capture of each dam could 
significantly undermine the integrity of 
agriculture in the Mekong Delta. If the 
Xayaburi dam were to be built on its own, 
the volume of trapped sediment would be 
such that within 30 years the reservoir 
would have lost 60 per cent of its capacity 
and the dam would be close to being 
nonfunctional.  
 
As part of the PNPCA process, MRC 
organised for two main review processes. 
One was an expert review of the 
environmental impact assessment (EIA) 
submitted by the Lao Government with the 
dam‘s project documents, to try to 
ascertain the transboundary implications 
of Xayaburi.  
 
This was made difficult by the fact that the 
EIA only studied impacts up to 10 
kilometres downstream of the dam, hence 
the expert reports were highly critical.

3
 The 

other was a series of public consultations 
in Thailand, Cambodia and Vietnam 
among civil society and local government 
groups. These revealed overwhelming 
concern and opposition to the dam, 
ranging mainly across a spectrum of 
outright opposition to a minimum position 
to follow the SEA‘s recommendation for a 
10-year moratorium. The Lao government 
did not help the case by refusing to allow 
the EIA report to be tabled publicly at 
these meetings. 
 
Perhaps the most interesting, and to many 
surprising, part of this process was the 
extent of public opposition to the dam in 

Vietnam. The consultation workshops held 
in Can Tho and Ha Long were widely 
reported in the Vietnamese media, 
including some very critical reports in 
Thanh Nien, Tuoi Tre and other 
newspapers, and they included a 
statement by a deputy minister that the 
dam should not go ahead, for the time 
being at least.  
 

The aftermath of the decision has 
been very messy. The Lao 
government was clearly infuriated. 

 
 
Vietnam‘s science community figured 
prominently in the reported opposition. 
Given the very close relationship between 
the governments and ruling parties of 
Vietnam and Laos, this publicly condoned 
criticism was quite unprecedented.  
 
Also unprecedented was the written 
statement issued by Vietnam, and 
mirrored in that of Cambodia, in the formal 
response for the 19 April meeting of the 
Joint Committee. Thailand‘s response was 
more equivocal, and merely reported the 
civil society concerns reflected at the 
consultation meetings rather than giving 
an official government line on the dam—
which would, of course, serve a number of 
commercial, financial and consumer 
interests within Thailand. 
 
The aftermath of the decision has been 
very messy. The Lao government was 
clearly infuriated, but indicated that it 
would take neighbouring countries‘ 
concerns into account by commissioning 
its own review of the PNPCA process. 
Some interpreted this—mistakenly, as it 
turns out—to be a commitment to review 
the impacts of the dam itself.  
 
The Vietnamese and Cambodian Prime 
Ministers made a joint statement in Phnom 
Penh which reiterated the SEA position 
that many years of further study were 
required before any decision to proceed 
with mainstream dams should be made. 
But in early June, the Lao government 
reported that its advice from Poyry 
Consultants, a firm heavily involved with 
another dam project of which Ch. 
Karnchang is joint owner, had delivered its 
judgment that the PNPCA process was 
over and that Lao PDR was entitled to 
proceed with construction Continued page 8>> 



Asian Currents  July 2011 

 
8 

Mekong mainstream dams 

<<From page 7 under the MRC rules. The 
unilateralism has dismayed NGOs, many 
in Vietnam and Cambodian government 
and scientific circles, and also international 
financial supporters of MRC. At an 
Informal Donor Meeting held in Phnom 
Penh on 24 June, a forthright statement 
was issued that made the displeasure of 
the MRC donors over the snub to the 
consultative process quite clear. Australia 
is at the top of this list of donors, not just 
alphabetically, but also because AusAID 
financed the PNPCA process that risks 
falling in a heap.  
 
At the time of writing, it is unclear whether 
the construction of Xayaburi will go ahead, 
and if so what the response of the other 
three countries will be, or whether a face-
saving means can be reached to pull back 
from this momentous threat to the integrity 
of a great river and the wellbeing of the 
millions of people who depend on it. 

 
References 
 

1.  ‗Run-of-river‘ implies that a dam is built to 
contain water for a limited period of time, 
often mainly within the natural banks of the 
river. The impacts are therefore lesser than 
those of large storage dams whose 
reservoirs flood significant areas of 
floodplains and river valleys. 

2. Philip Hirsch, ‗China and the cascading 
geopolitics of lower Mekong dams,‘ The 
Asia–Pacific Journal vol. 9, issue 20 no. 2, 
16 May 16, 2011.  

3. See documents.  

Philip Hirsch is Professor 
of Human Geography in 
the School of Geosciences 
at the University of Sydney 
and Director of the 
Australian Mekong 
Resource Centre. He has 
research interests in 

natural resource management, rural change 
and the politics of environment in Southeast 
Asia, notably Thailand, Cambodia, Laos, 
Vietnam and the wider Mekong Region. 

 

 
 

 

Postwar Japanese 
design on display 
 

A new exhibition offering an insight into 

Japanese urban culture will open in 
Sydney this month. 

 

‘Japanese Design Today 100’, presented 
by the Japan Foundation Sydney, will 

introduce a wide selection of familiar items 
produced during the 1990s. The exhibition 

is part of ‘Sydney Design 2011’, and will 
be at the Japan Foundation Gallery from 

29 July to 16 September.  

 
The exhibition includes 13 

examples of objects 
produced from postwar 

Japan with timeless 

designs such as Isamu 
Noguchi’s Rocking Stool (1954). 

 
Other highlights of the exhibition include 

the world’s first portable transistor 
television (1960), Sony’s first robotic pet 

dog, AIBO ERS-111 (1999), and a full-

sized model of a 
Yamaha electric 

scooter (2003). 
 

‘When seen as a 

whole, the objects 
featured in this exhibition are not just 

good examples of excellent product 
design, but a collection of living reference 

material that reveals the form of 

contemporary Japanese life,’ said 
Masafumi Fukagawa, the Curator of 

Kawasaki City Museum, and one of the 
selection committee members of the 

Japanese Design Today 100.  
 
Photos: Rocking Stool, 1954, designer: Isamu 
Noguchi (c) hhstyle.com 
AIBO ERS-111, 1999, designer: Hajime Sorayana 
(c)1999 Sony Corporation. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://www.japanfocus.org/-Philip-Hirsch/3529
http://www.mrcmekong.org/PNPCA/PNPCA-technical-process.htm
http://www.geosci.usyd.edu.au/people/st_hirsch.shtml
http://www.kawasaki-museum.jp/english/


Asian Currents  July 2011 

 
9 

Indonesia’s media 
moguls: managers 
or manipulators? 
 
The ownership of newspapers by 
politicians and businessmen in 
Indonesia leads to self-censorship by 
journalists who write for these 
publications, writes ROSS TAPSELL. 
 

ndonesian journalists have a long 
history of enduring pressures in their 
professional practice. During the New 

Order, the Indonesian Government and 
military controlled the ownership of 
newspapers through press permits and 
strict laws enforced by the Ministry of 
Information. Journalists and editors were 
forced to self-censor, and could not openly 
discuss topics regarded by authorities as 
‗taboo‘. 

In particular, topics such as the First 
Family‘s business interests, or military 
violence in the outer regions of the 
archipelago were not to be discussed 
openly in the press. With the fall of the 
New Order and closure of the Ministry of 
Information, the processes to implement 
press freedom began, and initially over 
800 publications arose as a result.  

Today, Indonesia has a more vibrant and 
freer press through a range of mediums, in 
which considerable discussion and debate 
occurs on most topics. Journalists who 
operate in Indonesia today are certainly 
freer from government and military 
controls than were their predecessors, and 
owning a newspaper today does not mean 
adhering to draconian instructions from 
authorities. 

Yet despite 10 years of various democratic 
reforms, Indonesia still rates poorly in 
independent surveys of press freedom. 
Reporters Without Borders ranked 
Indonesia 117

 
out of 178 countries in their 

World Press Freedom Index for 2010. 
Columbia University-based Freedom 
House Institute categorises press freedom 
in Indonesia as only ‗partly free‘. While 
these surveys take into account a large 
number of factors, one concern for press 
freedom activists in Indonesia is that 
journalists continue to self-censor as they 

report on their owner‘s business or political 
interests. 
 
Indonesia‘s print media market continues 
to be dominated by daily newspapers 
Kompas and Jawa Pos, and the weekly 
newsmagazine, Tempo. However, since 
2006 there has been an increase in 
newspapers that are owned by prominent 
businessmen and politicians.  

This situation led Megawati Sukarnoputri, 
leader of the Democratic Party of Struggle 
[PDIP], to lament that her party, unlike 
others, did not have a major media 
publication through which to promote her 
views. She may have been alluding to 
some of the newspapers described below.  

In 2006, 
Indonesian 
President Susilo 
Bambang 
Yudhoyono 
[SBY] 
established 
Jurnal Nasional, 

a daily Indonesian-language broadsheet 
published in Jakarta. He appointed his 
spokesperson and now Minister for Sport, 
Andy Mallarengang, as one of the paper‘s 
administrators, and Ramadhan Pohan as 
the paper‘s first chief editor. Pohan 
stressed that SBY established the 
newspaper because ‗there should be a 
paper that did more than just report bad 
news – but good news as well‘. Sceptics 
who saw Jurnal Nasional as ‗SBY‘s party 
newspaper‘ were further vindicated when 
Pohan was appointed a member of 
parliament in SBY‘s 2008 cabinet. 
 
Aburizal Bakrie is currently chief of the 
political party Golkar and is one of the 
richest and most powerful men in 
Indonesia. Bakrie-controlled companies 
cover the breadth of Indonesia's economy. 
They include mining, oil and gas, palm oil, 
property, telecommunications and finance. 
In 2008 Bakrie purchased the ailing 
newspaper, the Surabaya Post. This 
added to his portfolio of media businesses, 
which include stakes in television stations 
ANTV, TVONE, and ArekTV (Surabaya) 
and the online newswire service 
Vivanews! Bakrie‘s purchase of the 
Surabaya Post was particularly 
controversial because the paper had 
previously criticised his company, Lapindo 
Brantas, for its involvement Continued page 10>> 

I 



Asian Currents  July 2011 

 
10 

Indonesia’s 
media moguls 

<< From page 9 in the mudflow that displaced 
more than 40 000 people near Surabaya. 
Upon purchase of the Surabaya Post, two 
Lapindo Brantas executives were 
appointed as directors of the newspaper. 
Both also held managerial positions in PT 
Minarak Lapindo Jaya, the Lapindo 
subsidiary company tasked to handle the 
mudflow. Reporting the details of the 
mudflow became a ‗taboo‘ topic inside the 
Post, and journalists were forced to self-
censor articles which were critical of 
Lapindo.  

 
The Surabaya Post is a good case study 
of how the purchase of newspapers by 
prominent political figures leads to the 
promotion of their business and political 
interests in the news.  
 

A well-known figure 
in politics and the 
media is Surya 
Paloh, who started 
P.T. Surya Persindo 
in 1985, established 
the newspaper 

Media Indonesia in 1989, and also has a 
TV station, MetroTV. Surya lost his bid for 
the Golkar chairmanship in 2009, defeated 
by his media mogul rival, Aburizal Bakrie. 
The race for Golkar leadership saw 
Surya‘s and Bakrie‘s media companies 
lose significant credibility as they brazenly 
pushed their owner‘s interests for the 
position. Surya Paloh has since formed his 
own party, the National Democrats. 
 
An increasingly active player in the 
newspaper business is James Riady, 
owner and Deputy Chairman of Lippo 
Group, which has businesses in real 
estate, banking and retail, amongst others. 
Riady owns the Indonesian business 
magazines The Globe and Investor Daily, 
and is reportedly developing a web portal 
and a cable TV news channel. 
 
In 2006 Riady bought the Indonesian-
language newspaper Suara Pembaruan, 
and in 2008 he established a glossy, full 
colour English-language daily, The Jakarta 
Globe. An ethnic Chinese Christian, Riady 
is unlikely to ever run for parliament, but 
many of the Globe’s journalists 
complained that stories involving Lippo 

Group, or businessmen who were 
considered friends of the Riady family, had 
to be self-censored. 
 
Dahlan Iskan is also another interesting 
example of media-man-turned-political 
performer. A former Tempo journalist, 
Dahlan was put in charge of the struggling 
Surabaya-based Jawa Pos in 1982. He 
built up the newspaper to increase its 
circulation from 6000 at the time, to over 
300 000 copies by the year 2000. He also 
invested in regional newspapers, of which 
there are now over 140 Indonesian-
language newspapers owned by Jawa Pos 
Group printed in the archipelago. 
 

Despite the democratic reforms 
heralded in 1999, Indonesian 
newspaper journalists still struggle 
to report freely and openly.  

 
 
In 2003, Dahlan entered the power 
industry, buying power plants in Gresik 
and East Kalimantan. Dahlan appointed 
his son, Azrul Ananda, as chief editor of 
Jawa Pos from 2005–07 and, since 2008, 
as managing editor. Suspicions of Jawa 
Pos Group support for President SBY 
were raised when, in late 2009, Dahlan 
was appointed by SBY as chief of 
Indonesia‘s power utility, PLN 
[Perusahaan Listrik Negara]. 
 
In their interviews with me, many 
journalists who report for these 
newspapers complained that the biggest 
issue affecting their freedom to write 
openly was that of ownership. The most 
common complaint they made was that 
they were forced to adopt the professional 
practice of self-censorship when it came to 
writing about the political or business 
interests of the owner of their newspaper. 
They argued that pressures from 
managers and editors inside the 
newsroom encouraged this practice. 
 
The issue of media ownership is certainly 
not limited to Indonesia. However, this 
does show the recent development in 
political-business-press baron style of 
ownership in Indonesia in the past five 
years. Despite the democratic reforms 
heralded in 1999, Indonesian newspaper 
journalists still struggle to report freely and 
openly. If they are to fulfil a vital function of 
the Fourth Estate in a Continued page 11>> 



Asian Currents  July 2011 

 
11 

Indonesia’s 
media moguls 

<<From page 10 democracy—to comment on 
and criticise the rich and powerful—they 
need greater autonomy to be able to do so 
without fear of being pressured, 
reprimanded or fired. Journalism should 
represent the interests of all those outside 
of power, those without a voice, rather 
than those who supply the capital to 
produce the news.  
 

Dr Ross Tapsell is a lecturer at 
the School of Culture, History 
and Language at the 
Australian National University. 

 
 

 

Workshop on  
media freedom 
in Indonesia 
 
The exact nature of Indonesia‘s press 
freedom will be examined in a workshop at 
the Australian National University, 
organised by the Island Southeast Asia 
Centre, on 27 October 2011. 
 
The workshop is open to postgraduates, 
early career researchers and senior 
academics researching in the field of 
media freedom in Indonesia and 
elsewhere in Island Southeast Asia. The 
aim is to formulate ideas in an informal, 
welcoming environment. Please see the 
website.  
 
The workshop will be part of a two-day 
public event entitled ‗Youth, Media and 
Public Tolerance‘, with keynote speaker 
Bambang Harymurti, Deputy Head of the 
Indonesian Press Council. Other guest 
speakers include Lexy Rambadeta 
(documentary filmmaker), Linda Christanty 
(poet and journalist) and Dewi Anggraeni 
(novelist and journalist).  

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Conference  
will look at 
four great  
Asian writers 
 
A conference looking at the influence of 
four great Asian writers will be held in 
Singapore in November. 
 
The conference—the third held by the 
Reading Asia: Forging Identities in 
Literature (RAFIL) consortium—is being 
organised by the Department of Malay 
Studies at the National University of 
Singapore, and RAFIL. 
 
RAFIL is a consortium of universities in the 
Asia–Pacific region with programs and 
projects in the field of Asian literatures. 
The two previous RAFIL conferences were 
held in Manila (2007) and Yogyakarta 
(2009). 
 
The theme of this year‘s conference is 
‗Great Asian writers and surrounding 
vernacular literatures in a postcolonial 
perspective‘. The conference will examine 
the relevance and role of four South and 
Southeast Asian ‗great‘ writers—
Rabindranath Tagore, Jose Rizal, 
Shahnon Ahmad and Pramoedya Ananta 
Toer—in postcolonial literary theory. 

 
The conference will take 
the form of a small, 
intensive workshop the 
four writers and their 
relationships with both 
vernacular and 
cosmopolitan South and 
Southeast Asian 
literatures. The authors 

will be discussed in papers presented by 
invited speakers. 
 
The conference will be held at the NUS 
from 11 to 13 November.  
 
Further details are available on the web. 

 
See page 12: Tagore: Travels and translations 

 
 
 
 
 
 

Pramoedya Ananta 
Toer. Photo: Wikipedia.  

https://researchers.anu.edu.au/researchers/tapsell-rp
http://chl.anu.edu.au/islandseasia/events.php
http://www.fas.nus.edu.sg/malay/news/RAFIL.html#top,majorreqs
http://www.fas.nus.edu.sg/malay/news/RAFIL.html#top,majorreqs


Asian Currents  July 2011 

 
12 

Tagore: travels 
and translations 
 
PETER FRIEDLANDER reflects on the 
genius of Rabindranath Tagore, whose 
150th birth anniversary is being 
celebrated around the world this year. 
 

here is a lot of talk nowadays about 
India as an emerging superpower on 
the global scene and how it‘s only 

now that India is engaging with the wider 
world. But telling the story that way 
overlooks the history of continuous Indian 
engagements with the world. It forgets the 
countless Indian monks and Pandits who 
carried the teachings of the Buddha 
throughout Asia for centuries. It leaves out 
the story of Dean Mohammed, the first 
Indian to write a biography in English 
about his life in Ireland and regency 
England. It forgets the hundreds of 
thousands of Indians who ventured out in 
search of work into colonies in South 
America, the Caribbean and the Pacific in 
the 19th century. 
 
Nor does telling a story of India only now 
emerging onto the world stage do justice 
to the lives of the Sindhi merchantile 
settlers in Meiji Japan, or 19th century 
Sikh traders in outback Australia. 
Moreover, it forgets the role of one the 
most prominent figures in 20th century 
Indian history, Rabindranath Tagore 
(1861–1941), whose 150th birth 
anniversary is being celebrated around the 
world this year. 
 
Tagore was the first Indian, and indeed 
Asian, to win the Nobel Prize for literature, 
in 1913: the outcome not only of Tagore‘s 
genius but also his engagement with the 
world and his travels outside of India. Nor 
were his travels limited to Western 
Europe, for he visited over 22 countries, 
from Russia to the United States, and 
throughout Asia and Southeast Asia. 
Unfortunately for us, he never visited 
Australia.  
 
The accounts of his travels also give a 
vivid insight into not only how Tagore 
sought to understand India‘s relation to the 
wider world, but also to how India was 
seen by different cultures during his 
lifetime.  

 
His first experience 
of foreign travel was 
in 1878–80, when he 
went to England to 
study at the age of 
only 17. However, 
his most significant 
interaction with life in 
England came during 
his visit there during 

1912. At this time he became, for many 
who came into contact with him in London, 
the personification of India—an 
embodiment of what was seen as India‘s 
mystical heart.  
 
His host in London, the painter William 
Rothenstein, went so far as to write to 
George Bernard Shaw: ‗I want you to meet 
Rabindra Nath Tagore, for you have not 
met many saints in your life‘

1
 Perceptions 

of Tagore as an Indian mystic sage can 
also be seen in the views of his English 
collaborator Evelyn Underhill with whom 
he worked on translations of the Indian 
poet-saint Kabir‘s verses. These, I have 
recently argued, were successful largely 
because of the way that Underhill 
conflated in them Tagore, Kabir and her 
own Christian mysticism.

2  

 

This points to a central paradox in India‘s 
relationship with the wider world, the 
tendency for each side to see the other 
through stereotypes. However, his English 
host‘s focus on Tagore as mystic India 
personified seems to be very one 
dimensional compared to Tagore‘s more 
nuanced approach to the British 
establishment, the movements of those 
interested in spirituality in the UK, and, 
indeed, the Irish community‘s struggle for 
independence.  
 
The issue was, in a sense, how to 
translate not just from one language to 
another, but from one culture to another. 
Tagore‘s approach at this point was to 
collaborate with the Irish Poet Yeats, and 
to create a form of performance for his 
poetry at which ‗Yeats would read some of 
the translations from Gitanjali while Tagore 
would sing the songs in the original‘.

3 

 

The success of this form of presentation 
was clear; the English versions of his 
verses so inspired his audiences that he 
ended up winning the Nobel Prize. 
However, it is interesting to Continued page 13>> 

T 



Asian Currents  July 2011 

 
13 

Tagore: travels 
and translations 
 
<< From page 12 consider also how the 
interaction allowed for both sides to see, to 
some extent, what they wanted in the 
exchange, and for Tagore‘s visions to 
have been conflated with a vision of the 
mystic East in the minds of his Western 
audience. 
 
On his travels Tagore was also heavily 
involved in lecturing, and in these 
interactions an analogous process of 
conflation of ideas took place. 
Furthermore, this was a time when Tagore 
himself was involved in a conscious effort 
to work out how to relate ideas drawn from 
the Upanishads and the reformist Hindu 
movement, the Brahmo samaj, which he 
headed, to his own growing interest in the 
notion of religion as related to the inner 
life, something perhaps more influenced 
by the Bengali Baul tradition.  
 
This process of re-evaluation of his 
traditions led him to give lectures in which 
tried to show how all of India‘s religious 
traditions could be seen as having taught 
a consistent message; and one which 
fitted his own ideas about what they 
should be saying. Thus, the same series 
of lectures was given in Bholpur to Indian 
students at his school, and then to 
audiences in London, and then in the US, 
and then published. However, what each 
audience would have made of the lectures 
would have been quite different. 
 
For the schoolboys in India, at Bholpur, 
which later became the university at 
Shantiniketan, what he was doing was 
outlining an agenda for the internal 
realignment of Indian religious traditions 
within India itself. His audiences in London 
and the US, though, were incapable of 
distinguishing the different views he was 
presenting, and interpreted them all as a 
message about what India had to offer the 
world.  
 
This was analogous to how Vivekananda‘s 
addresses to Western audiences had 
been influential in the West. In the case of 
these religious discourses, it is important 
to realise that they were also fuel for a 
Western internal debate about the nature 
of religion and spirituality. This was 
particularly important for those readers in 

the audience for his 
works, such as 
Gitanjali, which were 
seen as supporting the 
possibility for the 
development of a 
spirituality that was not 
linked to church 
support of the state.  

 
His spiritual lectures 

shared, with the translations and 
performances of his verses, differing 
perceptions by his Indian and Western 
audiences. Yet, despite both audiences 
hearing quite different things, both felt that, 
largely speaking, they were hearing what 
they wanted to hear. 
 

Tagore‘s views on the nation-state 
were not popular with his 
audiences outside of India, nor with 
many inside India. 

 
 
However, there were some subjects on 
which this happy concurrence of possible 
meanings did not take place in the same 
way. The most important of these were 
Tagore‘s views on the nation-state—which 
he came to suspect greatly—that were not 
popular with his audiences outside of 
India, nor with many inside India. During 
his first lecture tour of the US in 1912 this 
led to at least one American newspaper 
columnist, in the Minneapolis Tribune, 
commenting on how he was scolding his 
US audiences at ‗$700 per scold‘.

4
  

 
A strong catalyst for Tagore‘s views on the 
nation-state were his visits to Japan, which 
he first visited in 1916. He came to see the 
country as having adopted all that was 
worst from Western nation-state ideologies 
in its modernisation program. Japanese 
audiences for his lectures were troubled 
by his views on the dangers of 
militarisation, and admonitions against the 
militant adoption of nationalism. In an 
analysis of Tagore‘s reception in Japan, 
Stephen Hay argued that in part he failed 
to sway his audiences due to his apparent 
opposition to modern civilisation and in 
part due to one of the factors that made 
him so popular in the West, his ‗poetical 
manner of presenting his ideas‘. 

5 

Moreover, the poor reception for Tagore‘s 
ideas in Japan needs to be seen in 
relation to how, in that Continued page 14>> 

Title page of Gitanjali.  



Asian Currents  July 2011 

 
14 

Tagore: travels 
and translations 
 
<< From page 13 country, his views were 
feeding into ongoing debates about the 
nature of modernisation and spirituality. 
This included both proponents of what 
became known as Imperial Way 
Buddhism, a movement that supported 
Japanese imperialist expansion in Asia 
and opposition to such movements, which, 
in turn, were the subject of severe 
repression 

6
 

 
The gap between Tagore‘s views and 
those of the debate ranging in the minds of 
his audiences was, however, strongest in 
China. There, despite some groups seeing 
him as an example of how a sage-like 
Indian figure could represent a possible 
path to modernity, the greater part of his 
audiences, and public opinion, saw him as 
the epitome of what made Asia weak. 
Here, his views on spirituality were not 
welcomed in the same way as they were 
in the West, because Chinese Buddhist 
reform movements were arguing for 
engaged Buddhist activity in the 
community in a way that was at odds with 
Tagore‘s vision of personal spirituality.  
 
Views on Tagore‘s presence were 
described by one left-wing novelist, Shen 
Yen-Ping, who said the Chinese do not 
‗welcome the Tagore who creates a 
paradise of poetry and love, and leads our 
youth into it so that they may find comfort 
and intoxication in meditating‘.

7
  

 
Seen then through the lenses of Tagore‘s 
interaction with the Indian, British, 
American, Japanese and Chinese 
audiences, two quite distinct pictures can 
be seen to emerge. One dimension relates 
to the degree that his ideas meshed with 
and supported his audience‘s views on 
internal national debates. This led to 
corresponding levels of support from his 
audiences—from wild adulation in Europe, 
to outright condemnation in China.  
 
The second dimension, though, related 
more to how his ideas were conflated with 
different national stereotypes of what it 
meant to be Indian. In Japan and China, 
this seems to have led to a mixed 

reception for his ideas as, both in terms of 
spirituality and nationalism, his message 
was not one that was universally 
welcomed. 
 

The greater part of his audiences, 
and public opinion, saw him as the 
epitome of what made Asia weak. 

 
 
Indeed, his lack of familiarity with East 
Asian cultures may have made it harder 
for him to appreciate how his ideas would 
be received. However, Tagore‘s cultural 
contact with the West allowed him to 
engage much more successfully in an 
exchange in which the world learned from 
Tagore about India, and Tagore told India 
about the World. 
 
References 

1. M Lago, Rabindranath Tagore, Twayne 
Publishers, Boston, 1976.  

2. P Friedlander, ‗Kabir, Tagore and 
Underhill‘ in Seminar, Vol. 623:July 2011, 
New Delhi, pp. 40–44. 

3. R Som, Rabindranath Tagore: The singer 
and his song, Penguin Viking, New Delhi, 
2009. 

4. R Guha ‗Introduction‘ in Tagore’s 
nationalism, Penguin Books, Delhi, 2009. 

5. S Hay, Asian ideas of East and West: 
Tagore and his critics in Japan, China and 
India, Harvard University Press, 
Cambridge Massachusetts, 1970, p. 122.  

6. B Victoria, Zen at war, Rowman & 
Littlefield Publishers, Inc., Lanham, 2006. 

7. R Guha, ibid.  
 

Peter Friedlander is Senior 
Lecturer in Hindi and 
Buddhist Studies, in the 
School of Social Sciences, 
La Trobe University. 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://www.latrobe.edu.au/humanities/about/staff/profile?uname=PG2Friedland


Asian Currents  July 2011 

 
15 

‘Red love’—an 
intimate history 
of the making of 
North Korea 
 

RUTH BARRACLOUGH explores the 
life of a woman who, in her lifetime, 
became Korea’s greatest and most 
notorious communist feminist. 
 

t a time when North Korea appears 
as inscrutable as ever, and the inner 
lives of its citizens elusive, my 

research for a new book Red love and 
betrayal in the making of North Korea 
embarks on an intimate history of the lives 
of key communist figures in Korea. In 
particular, I am interested in using history 
and biography to examine the lives of the 
first communist women in Korea, and their 
role in the making of the Democratic 
Peoples Republic of Korea (DPRK).  
 
North Korea is today known as a pariah 
state, impenetrable to outside observers. 
But part of the reason for this is that we 
focus so much on the North Korean 
regime, and neglect to examine the 
everyday life of its people. Harnessing 
archival sources from the period when 
Korea was a colony of Japan (1910–45), 
and the early liberation years (1945–50), 
this project examines the intimate lives of 
those who created Korea‘s communist 
state.  
 
Most importantly, this project, also, is a 
history that attempts to be relevant to the 
present. In researching the lives of early 
communist women, and the legacy they 
created in both the north and the south of 
Korea, we become reacquainted with the 
terrible contingency of division. Looking 
back and looking ahead to the future of 
North Korea, this project restores 
individuals‘ own acts of faith, betrayal and 
complicity that are part of the foundational 
history of the creation of North Korea. 
 
Despite what the censorship regime in 
North Korea might have us believe, people 
in the early socialist movement in the 
1920s, 30s and 40s led very interesting 
and varied lives. Given Korean radicals‘ 
propensity for international travel  

 
(otherwise known as exile), and their 
fondness for the written word, sources on 
the early life of key figures in the 
communist movement are plentiful. 
 
In investigating what happened to leading 
communist women after 1945 we find that 
some succeeded in North Korea while 
others were purged, or bailed altogether 
from the communist experiment. Of the 
four women whose lives I explore in this 
book, only one had a successful political 
career in the DPRK. She is Hô Jông-suk 
(1902–91), who would in her lifetime 
become Korea‘s greatest and most 
notorious communist feminist.  
 

Hô Jông-suk‘s story 
is a tale of how one 
becomes complicit 
with a murdering 
state. And her 
intimate life is 
essential to 
understanding her 
for she was as 

famous for her 
promiscuity as for 
her politics. Her love 

affairs and elopements that thrilled and 
horrified colonial Korea in the 1920s and 
30s culminated in 1957–8 in the 
denunciation of her former husband,  
Choe Chang-k, an indictment that 
completed his purge. 
 
To some, Hô Jông-suk displayed 
throughout her life a consistent 
ruthlessness. In all of her intimate 
relationships, she always managed to 
shuck off an old allegiance in time to 
embrace the winning faction/partner. To 
these observers she is the very model of a 
treacherous and self-serving flunkey who 
thrives in dictatorships. To feminists, she 
is a powerful and troubling figure. Because 
she left a literary trail—she wrote, gave 
interviews, and inspired fictional 
accounts—she is available to historians in 
a way that others of her contemporaries 
are not. She lived through colonial Korea‘s 
garrulous 1920s and 30s and her age, the 
very longevity of her career, allows us to 
read, through her life story, an intimate 
tale of the making of North Korea.  
 
Korea became a colony of Japan in 1910 
and seven years later the Bolsheviks in 
neighbouring Russia Continued page 16>> 

A 

Hô Jông-suk—as famous for 
her promiscuity as for her 
politics.  



Asian Currents  July 2011 

 
16 

‘Red love’: an 
intimate history  

<< From page 15 pulled off a successful socialist 
revolution. After Korea‘s nationalist 
uprising against Japan failed in 1919, 
young people flocked to the socialists, 
seeking a comprehensive solution to the 
nation‘s problems of colonialism, poverty 
and what was commonly disparaged as 
‗feudalism‘.  

Socialist groups also actively recruited 
women to their ranks, and by the mid-
1920s female socialists such as the 
journalist Hô Jông-suk were setting out 
their ideas in the popular press. Yet 
despite the fertile environment for radical 
ideas, socialism had difficulty reaching 
large swathes of the population. Isolated 
by its reading groups and the 
intellectualism of its adherents, historians 
argue that it was not until the work of 
Alexandra Kollontai, the Russian novelist, 
was first translated into Korean (in 
abridged form) and discussed that 
socialism began to gain traction in the 
popular press.

1
  

 
For those intrigued by Kollontai and her 
stories on ‗Red love‘, a spate of Korean 
short stories on the same theme was 
published in the late 1920s and early 
1930s, soon joined by real-life romances 
covered in the daily press and women‘s 
magazines. With the arrests and trials of 
socialists from the mid-1920s, and the 
close media coverage of these court 
cases, the details of socialists‘ intimate 
lives were suddenly brought into the open. 
The colonial police and judiciary‘s 
obsession with ‗socialists‘ infected the 
press, which gave space in its court 
reports even to the intimate details of 
socialists‘ lives. And it was thanks to these 
police cases that people could see for 
themselves what ‗Red love‘ was all about.  
 
The love stories of these revolutionaries 
that took place in Pyongyang, Moscow, 
Shanghai and the Soviet Far East, before 
ending up in the prisons of the Korean 
colony, tell us how people sought to relate 
the immense political and social changes 
of this period to intimate relationships 
between men and women. They 
experimented with establishing a new 
erotic sensibility that would extend the 
political ideals of socialism to heterosexual 
partnerships. These partnerships are an 

expression of the heterodoxy of socialism 
that is a feature of their time and place, 
when socialism as a set of ideas was not 
yet contained by the party or the party 
state. These stories of love, sacrifice, 
childbirth, abandonment and betrayal 
crossed genres from journalism to fiction 
as the public evinced an avid interest in 
‗Red love‘.  
 
Even amongst the many famous heroines 
of ‗Red love‘ in Korea, Hô Jông-suk stands 
out. Her love affairs sent tremors through 
Korea‘s transnational socialist networks. In 
1925, while her first, husband Im Won-
geun, was in prison, Hô Jông-suk had an 
affair with a leading figure of the rival 
socialist organisation, the North Wind 
Association. 
 
The affair, when it became known, laid 
bare the vulnerability of (male) comrades 
serving long sentences in prison while 
their wives and consorts remained outside. 
The wretched conditions in the colonial 
prisons meant that it was very important 
individuals free from suspicion remained 
on the outside to provide food packages, 
warm clothes and medicine to inmates.  
 
Hô Jông-suk‘s affair exposed the 
vulnerability of these men, and while the 
Comintern was informed, a period of soul-
searching ensued within Korean 
communist circles on the role of women, 
and the meaning of the term comrade.  
 

Fidelity replaced revolutionary 
fervour as the most desirable 
attribute of women. 

 
 
Although Hô mounted a strong justification 
for her actions several years later, when 
she questioned the sole focus on men 
suffering in prison and explained that 
women left alone on the outside for many 
years face their own hazards of poverty 
and isolation,

 2
 her actions would change 

the function of love in the party, and the 
meaning of the term ‗comrade‘.

3
 Fidelity 

replaced revolutionary fervour as the most 
desirable attribute of women, and ‗Red 
love‘ lost its feminist potential.  
 
For historians of the feminist movement in 
Korea, socialist women of this era present 
a challenge. Some insist on seeing female 
socialists as derivative of their male 
partners, as people who Continued page 17>> 



Asian Currents  July 2011 

 
17 

‘Red love’: an 
intimate history 

<< From page 16 came to socialism as part of 
their submission to their husband‘s ideas.

4
 

For others, the record of women‘s political 
leadership in Korea is so impoverished 
that even a figure as controversial as Hô 
Jông-suk can be celebrated as an 
important pioneer in the struggle for 
women‘s rights.

5
  

One solution to the difficulty has been to 
separate the life of Hô Jông-suk into two 
distinct periods: before North Korea and 
after, and concentrate on the colonial 
period where the sources are most 
plentiful and her life appears to be more 
her own.  
 
The difficulty comes in trying to connect 
the young woman creatively navigating life 
underground and on the run from the 
colonial police, with the bland bureaucrat 
who survived and thrived in the same 
system in which so many of her friends 
and peers perished. Here is the central 
conundrum for those who would try to 
study North Korea, a society that has been 
so easy to despise in our own press 
because we have so little access to the 
complexity of people‘s lives there.  
 
To guide me in an historical examination 
of North Korea, I rely on the works of Suk-
Young Kim, Tatiana Gabroussenko and 
Tessa Morris-Suzuki, among others.

6
 

Reading through literature and cultural 
production sanctioned in the north, these 
scholars caution against over-reading on 
the one hand and simplifying on the other. 
North Korea is neither a void waiting to be 
filled with interpretative meaning, nor a 
society enthralled to its own ideological 
pronouncements. 
 
Hô Jông-suk may seem to be a poor 
choice here: she was attached to the 
regime; she succeeded in a political 
system that flattened out conflict. But she 
is interesting, I think, as a betrayer; as 
someone whose own life story connects 
the early experiments in socialist 
modernity with the communist culture of 
post-liberation North Korea. So I examine 
her and her peers not to endorse 
communist North Korea, far from it, but 
rather to uncover the lost histories of those 
who experimented with revolutionary ideas 

and practices in the colonial period and 
whose success and failure would shape 
the political culture of the DPRK.  
References 

 
1. Kwon Podurae, Yonae-ui Shidae [The era 

of love], Seoul: Hyônshil Munhwa Yôngu, 
2003, p.199 and Kim Kyông-il, Yôsong-ui 
Kundae, Kundae-ui Yôsong [Women’s 
modernity and modernity’s women], Seoul: 
Purun Yoksa, 2004. 

2. Samchonli, 1930. 
3. For an excellent examination of how 

socialist women more generally were 
challenging the party see Jang Young-eun, 
‗The agit keeper and the house keeper: 
love and the status of socialist women‘, 
Daedong Munhwa Yongu, Vol 64: 
December 2008, pp.187–203. 

4. See Kenneth Wells, ‗The price of 
legitimacy: women and the Kûnuhoe 
Movement 1927–1931‘, in Shin, Gi-wook. 
and Robinson, Michael. (eds.), Colonial 
modernity in Korea, Cambridge: Harvard 

University Press, 1999, pp.191–220. 
5. This is the case for Shin Yông-suk, ‗The 

socialist female activist and ―Korea‘s 
Kollontai‖ Hô Jông-suk‘, Naeil Yonun 
Yoksa Vol 23, Seoul: Naeil Yonun Yoksa, 
2006, p.177. 

6. In particular Suk-Young Kim, Illusive 
utopia: theater, film, and everyday 
performance in North Korea, Ann Arbor: 
University of Michigan Press, 2010; 
Tatiana Gabroussenko, Soldiers on the 
cultural front, Honolulu: University of 
Hawai‘i Press, 2010; and Tessa Morris-
Suzuki, To the Diamond Mountains: a 
hundred year journey through China and 
Korea, New York: Rowman and Littlefield, 
2010. 

 
Ruth Barraclough teaches Korean modern 

history and literature at the 
Australian National University 
and is working on her third 
book Red love and betrayal in 

the making of North Korea.  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://www.theaterdance.ucsb.edu/people_facultyprofile.php?ResearcherID=164
http://www.theaterdance.ucsb.edu/people_facultyprofile.php?ResearcherID=164
https://researchers.anu.edu.au/researchers/gabroussenko-t
http://asiapacific.anu.edu.au/people/personal/morrt_pah.php
http://asiapacific.anu.edu.au/people/personal/barracloughruth.php


Asian Currents  July 2011 

 
18 

Faltering resolve: the early release  
of Japan’s ‘ordinary’ war criminals  

The reasons for the early release of 
many ‘ordinary’ Japanese war 
criminals in the 1950s were 
complex and often pragmatic, 
writes BEATRICE TREFALT. 
 

lass B and C
1
 war crimes trials in 

Asia after World War II prosecuted 
'ordinary' Japanese war criminals, 

rather than the high-profile leaders brought 
before the International Military Tribunal 
for the Far East, better known as the 
Tokyo War Crimes Trial.

2 
 

 
'Lesser' war crimes trials were conducted 
by seven Allied nations in about 50 
courtrooms around Asia and the Pacific 
between 1946 and 1951. While these trials 
have received some scholarly attention,

3
 

little is known about their aftermath, and 
the processes by which convicted 
Japanese war criminals served out their 
sentences, either in prisons throughout the 
Southeast Asian region or in Sugamo 
Prison in Tokyo.  
 
The imprisonment, repatriation and 
eventual release of war criminals was an 
issue that preoccupied governments in 
Japan and the former wartime Allies in 
several emerging independent countries of 
Southeast Asia between the Japanese 
surrender in 1945 and the release of the 
last war criminals were released from 
Sugamo in 1958.  
 
This period was a formative one in the 
international relations of the region: Japan 
was gradually rehabilitated, many of the 
countries previously occupied by Japan 
reached independence from their 
European overlords as well as the 
Japanese, and the Cold War shaped new 
sets of alliances in the region.  
 
The treatment of Japanese war criminals, 
once they had been convicted, varied 
dramatically according to whether the 
prosecuting country was the United 
States, Australia, Great Britain, the 
Netherlands, the Chinese Republic, 
France or the Philippines.

4 

 

In the wake of the war, class B and C war 
crimes trials were convened either by one 
of the wartime Allies—often also the 
colonial master of the territory in which the 
war crimes had occurred—or, in the case 
of the Philippines, by a newly independent 
nation. Of 5700 defendants, 984 were 
sentenced to death, 475 to life 
imprisonment and 2944 to various prison 
terms. 
 
The last trials were conducted by Australia 
on Manus Island in 1951. Australia and the 
Philippines were also the last, in July 
1953, to repatriate war criminals, many of 
whom continued their sentences in 
Sugamo prison in Tokyo. By 1958, all war 
criminals convicted under the BC trial 
system had been released from Sugamo. 
 

In Japan war criminals, their 
families and supporters applied 
considerable political pressure on 
the Japanese Government to work 
for their release. 

 
 
The release of war criminals was not 
something that the Japanese government 
could effect unilaterally. Despite the 
steady dilution of the Allied Occupation‘s 
early determination to punish Japan, the 
country displayed gradual economic and 
political rehabilitation from 1947 onwards, 
and returned to sovereignty on 28 April 
1952.  
 
As Sandra Wilson has shown, in Japan 
war criminals, their families and supporters 
applied considerable political pressure on 
the Japanese Government to work for their 
release,

5
 but the government was limited 

to making representations on behalf of the 
prisoner to the nation in which, or on 
whose behalf, he was jailed. Repatriation 
and release of war criminals marked, in 
many cases, one of the first major areas of 
negotiation in new postwar relationships 
between Japan and the countries of the 
region, and, and between Japan and the 
imperialist powers that had formerly ruled 
in Asia. Continued page 19>> 

 

C 



Asian Currents  July 2011 

 
19 

Early release  
of Japan’s  
war criminals 

<< From page 18 The treatment of Japanese 
war criminals post-conviction varied 
considerably depending on the nation that 
had conducted the trials. In all cases, 
however, the decision to retain, repatriate 
or release war criminals was affected by 
consideration of the past, and of a future in 
which Japan would once more be an 
important economic and political player in 
regional affairs.  

 
For example, as Robert 
Cribb shows, when the 
Netherlands Government 
repatriated Japanese war 
criminals to continue their 
sentences in Sugamo 
prison in 1949, it did so 

because it believed that 
if responsibility for them 

were transferred to the Indonesian 
Republic upon its imminent independence, 
the Indonesians would simply release 
them. According to Dutch assessments, 
early release was likely under Indonesian 
rule partly because Indonesians did not 
share, to the same extent, the bitterness of 
the Dutch regarding the Japanese 
occupation, and also because the release 
of war criminals was likely to play a part in 
the negotiation of Indonesian–Japanese 
postwar economic ties.

6
  

 
In the Philippines, the resumption of trade 
with Japan, premised on the satisfactory 
negotiation of reparations, was also a core 
issue in the treatment of war criminals. 
The Philippines, because it had gained 
independence less than a year after the 
Japanese surrender, had held its own 
trials and condemned 79 individuals to 
death as well as 58 to a variety of 
sentences.  
 
Although the government of the 
Philippines was vociferous in its demands 
that Japan be punished for its wartime 
actions (for example by insisting that 
Japan‘s responsibility to provide 
reparations be written into the Peace 
Treaty), by December 1953 all war 
criminals had been repatriated and even 
those on death row in Sugamo had been 
pardoned as the last act of the outgoing  
 

The decision to retain, repatriate or 
release war criminals was affected 
by consideration of the future as 
well as of the past. 

 
 
President of the Philippines, Elpidio 
Quirino. As I argue elsewhere, both in 
Japan and in the Philippines, the 
repatriation and release of Japanese war 
criminals was understood—albeit not 
unanimously—to be a measure of 
improved diplomatic relations, illustrated 
by progress in the bilateral negotiations 
surrounding reparations.

7 

 
In Australia—the last of the Allied 
countries to complete war crimes trials and 
to cease to execute war criminals—the 
management of their sentences similarly 
highlighted tensions between the need to 
pursue justice and the need to fit in with 
new developments in the region. 
 
Dean Aszkielowicz shows that the 
Australian Government negotiated a fine 
line between acknowledging the public's 
apparently unforgiving attitudes towards 
Japanese war criminals, which would 
discourage any move towards their 
repatriation and early release, and 
presenting itself as a cooperative 
international partner at a time when its 
relationship with the United States, and 
therefore also Japan as a key US ally in 
the Cold War, was in a crucial phase of 
development.

 8 

 
As Barak Kushner has shown, the case of 
BC war criminals tried by the Republic of 
China echoes some of these issues. 
There, in addition, the prosecution of 
Japanese war criminals was complicated 
by the civil war with the Communists and 
by the pursuit of wartime collaborators, 
both of which dwarfed the prosecution of 
Japanese war criminals. 
 
As was the case for the Netherlands, 
Philippines and Australian governments, 
the government of Chiang Kaishek also 
had an eye on the emerging power of 
Japan when dealing with the repatriation 
and release of war criminals.

9 
As the 

examples above demonstrate, the BC war 
crimes trials should be understood in ways 
that transcend the courtroom itself. Without 
losing sight of the atrocities that prompted 
the prosecution of war Continued page 20>> 

Robert Cribb  



Asian Currents  July 2011 

 
20 

Early release 
of Japan’s  
war criminals 

<<From page 19 criminals in the first place, it is 
enlightening to consider the aftermath of 
the trials, and the way in which the lives of 
individual Japanese war criminals were 
entwined with the politics of 
decolonisation, economic competition and 
jostling for influence in the international 
arena.  
 
The repatriation and release of war 
criminals was a matter that tied the 
wartime past into the imagined future of 
relationships between Japan, its Asian 
neighbours and the former imperial 
powers. How these matters were resolved, 
and with what compromises, provides a 
fascinating lens through which to study the 
emerging postwar power relations in the 
region.  
 
References 
 

1. Class B war criminals were those found 
guilty of war crimes per se, and Class C 
war criminals were those guilty of crimes 
against humanity. 

2. On Class A trials see, for example, Tim 
Maga, Judgment at Tokyo: the Japanese 
war crimes trials, University Press of 
Kentucky, Lexington, KY, 2000. 

3. See for example Tanaka Hiromi, BCkyū 
senpan (Tokyo, Chikuma shinsho, 2002; 
Philip Piccigallo, The Japanese on trial: 
Allied war crimes operations in the Far 
East, University of Texas, Austin,1979.  

4. The research project described here is 
generously funded by an Australian 
Research Council Discovery Grant. 
Investigators are Mr Dean Aszkielowicz 
(Murdoch University), Professor Robert 
Cribb (Australian National University), Dr 
Beatrice Trefalt (Monash University) and 
Professor Sandra Wilson (Murdoch 
University).  

5. Sandra Wilson, ‗Prisoners in Sugamo and 
their campaign for release, 1952–1953‘, 
Japanese Studies, vol. 31, no. 2, 
September 2011, forthcoming. 

6. Robert Cribb, ‗Avoiding clemency: the trial 
and transfer of Japanese war criminals in 
Indonesia, 1946–1949‘, Japanese Studies, 
vol. 31, no. 2, September 2011, 
forthcoming. 

7. Beatrice Trefalt, ‗Hostages to international 
relations? The repatriation of Japanese 
war criminals from the Philippines‘, 
Japanese Studies, vol. 31, no. 2, 
September 2011, forthcoming. 

8. Aszkielowicz, Dean, ‗Repatriation and the 
limits of resolve: Japanese war criminals in 
Australian custody‘, Japanese Studies, vol. 
31, no. 2, September 2011, forthcoming. 

9. Kushner, Barak, ‗Pawns of empire: 
postwar Taiwan, Japan and the dilemma of 
war crimes‘, Japanese Studies, vol. 30, no. 
1, April 2010, pp. 119, 125. 

 

Dr Beatrice Trefalt is a senior lecturer in 
Japanese Studies in the School of Languages, 

Cultures and Linguistics, 
Monash University. 

 
 
 
 

 

 

Final call for  
AEF 2011 
Asia study tours 
 

The Asia Education Foundation has made 
a final call for registrations for its 2011 
study tours involving tailored trips to 
China, Vietnam and Japan. 
 
The China tour, of the Shanxi district, is a 
Chinese language ‗immersion tour‘ that 
will follow ‗in the footsteps of Chairman 
Mao‘. Registrations close 31 July. 
 
The Vietnam tour will look at 
environmental activity in that country, as 
farms and fields give way to industry and 
infrastructure. Registrations close 22 July.  

 
The 10-day Japan tour, for 
art educators, captures and 
will study Japanese 
treasures of the past and 
the potential of the future. 
Registrations close 31 July. 

 
See website for registration forms and tour 
itineraries.  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://en.wikipedia.org/wiki/Crimes_against_humanity
http://en.wikipedia.org/wiki/Crimes_against_humanity
http://arts.monash.edu.au/japanese/staff/btrefalt.php
http://www.asiaeducation.edu.au/about.html
http://www.asiaeducation.edu.au/studytours


Asian Currents  July 2011 

 
21 

Confucius 
institutes in 
Germany 
and the limits of 
debate 

 

Confucius institutes in Germany are 
dealing with topical Chinese issues—
but some subjects are off limits. FALK 
HARTIG reports.  
 

ince 2004 China has established 
more than 700 Confucius Institutes 
and Confucius classrooms around 

the world to promote its language and 
culture, and thereby shape its image. 
While Chinese officials identify the 
institutes as an important tool of China‘s 
international exchange and image-shaping 
program, western academic interest in 
them remains surprisingly small.  
 
Besides the theoretical confusion about 
what Confucius institutes are (a 
propaganda tool, an instrument of soft 
power, of public diplomacy or cultural 
diplomacy), the lack of knowledge about 
their activities is striking.  
 
By providing some insights into the 
operation of Confucius institutes in 
Germany, I want to shed more light on 
their activities around the world. This 
analysis is based on interviews with 
managers of German Confucius Institutes 
and an evaluation of the institutes‘ 
programs and annual working reports. 
 
The first Confucius institute in Germany 
was established in 2006, at the Free 
University of Berlin. Currently there are 11 
Confucius institutes and one Confucius 
classroom in Germany. All have been 
organised through cooperation between 
Chinese and German partner institutions. 
Nearly all of the institutions are hosted in 
universities with a department of Sinology 
or China studies, and which have worked 
closely with Chinese universities for a long 
time. This cooperation has usually been 
the basis for the establishment of a 
Confucius institute.   
 

Another organisational component worth 
noting is that Confucius institutes in 
Germany are formally German-registered 
associations. This might seem rather 
unimportant, but is significant when you 
consider that the Chinese Government 
restricts the establishment of foreign 
cultural institutions in China. There are still 
only a few foreign cultural institutions in 
Beijing; Germany‘s Goethe Institute, 
present since 1988, is the oldest, followed 
by the French, in 2004 and the Spanish, in 
2005.  
 

China‘s official policy 
is ‗one country, one 
cultural institute‘. In 
the case of 
Confucius institutes, 
however, it avoids 
this restriction 
because in Germany 
the institutes are 

formally registered associations, rather 
than Chinese institutions. This means 
China can easily establish more than one 
cultural institute, without impinging on 
official cultural treaties and agreements 
that concern the so-called Chinese Culture 
Centre in Berlin.  
 
Chinese culture centres—there are only 
two others in Europe, in Malta and Paris—
also provide language and culture courses 
and are similar to Confucius institutes in 
the type of content they provide. However, 
the centres are organised, operated and 
financed solely by the Chinese Ministry of 
Culture, without an international partner.  
 
With Confucius Institutes, the cooperative 
model for their establishment also applies 
to their funding. The average annual 
subsidy paid by Hanban ( the Chinese 
National Office for Teaching Chinese as a 
Foreign Language) to each German 
Confucius Institute is about US$100 000, 
with the German partner contributing 
about the same amount through facilities 
and, sometimes, payment for local staff.  
 
Institutes can apply for further funding 
from Hanban for specific projects. When 
the first German institutes were 
established in 2006–07, Hanban‘s policy 
of signing contracts for only three years 
led to some insecurity about financial 
support at the end of the contract period. 
This policy now seems to have been 
relaxed, and the managing Continued page 22 

S 

http://english.hanban.org/


Asian Currents  July 2011 

 
22 

Confucius institutes 
in Germany 

<< From page 21 director of one institute has 
assumed that funding is safe at least until 
2020. But in 2011, one managing director 
told me, Hanban, for the first time, has not 
approved all requests for project money.  
Confucius institutes in Germany are 
targeting the ‗mainstream‘ public that 
mostly does not have any special China 
knowledge. The institutes‘ main activities 
include language courses and cultural 
events such as exhibitions, film screenings 
and talks. While programs differ from 
institute to institute, the institutes generally 
offer similar content. 

The emphasis on language and culture, 
however, varies among institutions, with 
some focusing more on language courses 
and others more on cultural events. One 
reason for the focus on cultural events—
for example, lectures—is that they are free 
of charge. ‗Many people can‘t or don‘t 
want to learn Chinese (and spend money 
to do so), but many people want to know 
more about various China topics,‘ said the 
manager of one institute.

1
  

 
Lectures by distinguished China scholars 
are another important aspect of the 
institutes‘ programs. Most of these 
scholars are well known in their field in 
Germany and speak on topics related to 
their research such as traditional Chinese 
medicine, the Silk Road or Chinese 
literature. While some critics might write-
off such topics as a rehash of cultural 
stereotypes and a distraction from more 
pressing issues, talks about the role of 
non-government organisations in China 
and Germany, or debates about whether 
China is developing a civil society, are 
also occurring at Confucius institutes in 
Germany.  
 
Nevertheless, there are limitations for the 
institutes when it comes to topics regarded 
as sensitive for ‗official China‘, such as the 
‗T‘ words—Taiwan, Tibet and Tian‘an‘men. 
Those in charge of the institutes are fully 
aware of the problem. As one managing 
director said in 2007: ‗If you sign such a 
contract, you know where the limits are‘.

2
  

 
This seems to be the general 
understanding throughout the institutes. 
‗The independence is limited regarding 
precarious topics in the People‘s 

Republic,‘ said one manager.
 3
 ‗If topics 

like Tibet or Taiwan were handled too 
critically, this could be difficult‘. 
 

‗If you sign such a contract, you 
know where the limits are.‘ 

 
 
Another manager commented that, even 
though ‗circumstances have changed in 
China‘ and there is more openness in the 
cultural sphere, nonetheless, Confucius 
institute staff ‗know, of course, in which 
context we act‘.

4
  

 
But it seems Hanban doesn‘t really trust its 
international partners. According to one 
participant at the Third Confucius Institutes 
Conference, in Beijing, in 2008, there were 
‗no direct content-related precepts‘, but it 
came up ‗that the following topics are not 
very welcome: Tibet, Falun Gong and 
Taiwan‘.

5
  

 
Therefore, it partly depends on local 
German staff what happens and what 
does not. ‗I didn‘t ask anyone what we can 
do or not … I square it with my conscience 
or with what I know about China as to 
what we can do and what we cannot do.‘

6
 

 
Another point of criticism concerns the 
materials used for language teaching, 
which are seen as a means for the 
Chinese Communist Party to spread its 
ideology. However, according to one 
manager, this accusation doesn‘t hold true 
in Germany because ‗most of the text 
books are only in Chinese and English and 
many people coming to our institute are 
not that good in English—so we have to 
use German books, too‘.

7
  

 
But language is not the only problem. 
‗Many of the Chinese teaching materials,‘ 
said another manager, ‗miss the point 
regarding habits and taste of German 
learners‘.

8
  

 
In general, the Confucius institutes in 
Germany confirm that they are ‗very 
autonomous‘ in their use of teaching 
materials. Most of the institutes combine 
the Hanban teaching materials offered 
with German books and resources, and 
are even starting to design their own 
materials. These remarks illustrate that 
Confucius institutes are an interesting tool 
of China‘s cultural diplomacy, or of cultural 
diplomacy with Chinese Continued page 23>> 



Asian Currents  July 2011 

 
23 

Confucius institutes 
in Germany 
<< From page 22 characteristics—and that, in 
the field of cultural and language 
promotion, China is becoming a leading 
player in the world, whether the world likes 
it or not. 
 
In this context, it seems critics exaggerate 
when they suggest that China is using 
Confucius institutes in its ‗drive for global 
dominance‘. On the other hand, China‘s 
supporters are stretching the point when 
they assume that the institutes are ‗purely 
academic and cultural‘.  
 
As is often the case with developments in 
China, the truth might be somewhere in 
between.  
 
References 

1. Interview conducted 9 September 2010. 
2. F Hartig, ‗Wie Konfuzius Europa erobert‘ 

(‗How Confucius conquers Europe‘). 
KULTURAUSTAUSCH Zeitschrift für 
internationale Perspektiven III,2007, pp. 
69–70. 

3. Interview conducted 9 September 2009. 
4. Interview conducted 7 September 2009. 
5. A Weigl, ‗Auswärtige Kulturpolitik der 

Volksrepublik China—Eine Untersuchung 
kultureller Programme der Konfuzius-
Institute in Berlin, Hamburg und Hannover 
[‗Foreign cultural politics of the People‘s 
Republic of China—an analysis of cultural 
programs of the Confucius Institutes in 
Berlin, Hamburg and Hannover‘]. Master 
thesis, University Hildesheim, 2009. 

6. Interview conducted 30 September 2009. 
7. Interview conducted 3 December 2009. 
8. Interview conducted 9 September 2009. 

 
Further reading 

‗Confucius institutes adopt a sage approach to 
cultural understanding‘, Asian Currents, May 

2010.  

Falk Hartig is a PhD student at 
the Queensland University of 
Technology and is doing 
comparative research on 
Confucius institutes in 
Australia and Germany.   
 
 

 
 
 

Australia, Thailand 
to celebrate 
diplomatic ties 

Australia and Thailand will be celebrating 
the 60th anniversary of diplomatic 
relations in 2012.  
 
Writing in the July 2011 newsletter of the 
Australia–Thailand Association 
(Canberra), Kitirat Panupong, First 
Secretary, Royal Thai Embassy, 
Canberra, said an exchange of high-level 
visits by the prime ministers could be 
expected. 
 

The Royal Thai Embassy in 
Canberra has also been 
planning and working closely 
with the Asia Institute to 

establish a Thai Studies Centre at the 
University of Melbourne as part of the 
commemoration of the special 
relationship. 

‗The centre is expected to 
become a centre of academic 
excellence in terms of both 
research and teaching, 

disseminating the body of knowledge 
about Thailand, especially its 
contemporary political, economic, 
business, cultural and social issues, to the 
Australian public at large,‘ he said. 

‗Australian students will be encouraged to 
study more about Thailand and spend 
some time in Thailand undertaking field 
research. Eventually, a pool of experts on 
Thailand, and hopefully a network of 
―friends of Thailand‖‘, will be enlarged 
across Australia. 

‗The Thai and Australian governments still 
need to discuss further how to cooperate 
and make the celebration a successful 
one. But at least we can expect lots of 
special festivities next year both in 
Thailand and Australia to celebrate this 
special occasion.‘ 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://asaa.asn.au/publications/ac/2010/asian-currents-10-05.pdf


Asian Currents  July 2011 

 
24 

Reggae strikes a chord with 
Indonesia’s ‘disillusioned’ youth 

Indonesians are borrowing the music of reggae to shed light on the modern Indonesian 
condition, writes LISA COLQUHOUN. 

rom Aceh to Ambon, dreadlocked 
Indonesian musicians are laying claim 
to reggae. They are hybridising the 

Jamaican musical genre, fertilising the 
imported musical code with local 
particularities and definitions and instilling it 
with characteristics and meanings unique to 
Indonesia and its various regional cultures.  

By gesturing to Jamaica as a source of 
cultural influence—borrowing not only the 
music of reggae but also its associated 
Rastafarian discourses—Indonesian reggae 
musicians are demonstrating that the 
increasing interconnectivity of cultures that 
characterises globalisation, rather than 
fulfilling prophecies of standardised Western 
Western blandness is, instead, equipping 
local actors worldwide with a broad 
repertoire of cultural forms ripe for 
appropriation and reinterpretation. This is 
giving rise to new fashions, patterns and 
hybrids. 

Whatever path reggae travelled along on its 
journey to Indonesian shores, by all 
accounts it was initially most popular in the 
tourist resorts of Bali and Lombok, 
particularly in the late 1980s and 1990s. It 
was here, within the borders of Indonesia‘s 
tourism industry, that reggae was 
disconnected from its roots as a purveyor of 
Rastafarian resistance to colonial 
exploitation and, instead was performed as a 
commodity of the tourism industry. 

Local musicians who visited the bars that 
had become known for live reggae, including 
Bruna Bar on Bali‘s Kuta Beach and Pondok 
Senggigi on Lombok‘s west coast, were 
gripped by reggae‘s gentle rhythm and its 
invitation to sway. Despite having no 
understanding of what reggae was really all 
about, and unable to comprehend the 
Jamaican-accented English of the lyrics, 
many turned to the genre as a ticket to a 
regular hotel gig, playing covers of Bob 
Marley classics for tipsy tourists on holiday 
in paradise.  

When the 1997–98 Asian financial crisis, 
followed by the 2002 terrorist bombings in 
Kuta, devastated the tourism industries in 
both Bali and Lombok, reggae was robbed of 
its primary audience in Indonesia. The main 
venues for live reggae music closed down 
and, for a while, the reggae musicians in Bali 
and Lombok were out of work. Unemployed, 
and some fearing for their lives, reggae 
musicians fled to Jakarta and other 
Indonesian cities, leaving the fate of reggae 
music in Indonesia doubtful.  

However, the migration of reggae music to 
beyond the borders of Indonesia‘s tourism 
industry spawned a new enthusiasm for the 
genre. Reggae found an eager audience in 
Indonesia‘s urban youth who, according to 
Javanese reggae legend, Tony Q, were 
growing increasingly ‗bored with the 
American style pop on MTV that [had] ruled 
the music industry for the past decade‘. 

In Jakarta, 
Bandung, 
Yogyakarta, Medan 
and Makassar, for 
example, a host of 
new reggae bands 
were formed, 
including Tuff 
Gong, Souljah, 

Gangstarasta and Marapu. Tpenk, former 
frontman of Indonesia‘s most commercially 
successful reggae band, Steven and 
CoconuTTreez, and current frontman of 
Steven Jam, proposed: ‗Even though reggae 
was popular in Bali in the 1990s, it wasn‘t 
until the 2000s that it became popular 
elsewhere and Indonesians really started to 
make reggae for Indonesians, not just sing 
Bob Marley and UB40 for tourists‘.  

While Tony Q, with his band Rastafara, was 
already experimenting with the localisation of 
reggae music in the 1990s, it was not until 
the early-to mid-2000s, that other reggae 
musicians in the nation‘s cities began 
actively and increasingly fusing local musical 
and linguistic elements with reggae. The 
increased accessibility of the internet in the 
country‘s urban areas made it Continued page 25>> 

F 

Tony Q Rastafara performing at 

BB’s in Jakarta.  



Asian Currents  July 2011 

 
25 

Reggae in Indonesia  

<< From page 24 possible for Indonesian reggae 
enthusiasts to broaden their knowledge of 
reggae music, its history and its message, 
and to become acquainted with a larger 
variety of reggae artists. This encouraged 
Indonesian reggae musicians to construct 
their own distinctive sound and also to relate 
reggae‘s themes of sweeping corruption, 
colonialism and the disparity between rich 
and poor to their own lived experiences. 

The popularity of reggae music in Indonesia, 
and of Indonesianised reggae in particular, 
grew with the 2005 release of Jakarta-based 
Steven and CoconuTTreez‘s debut album 
The other side. This appropriated Jamaican 
styles discovered through internet resources, 
uniquely configured to appeal to local tastes. 
The album's most revered song, 'Welcome 
to my paradise', which celebrated freedom 
from the drudgery of modern living, struck a 
chord with disillusioned Indonesian youth 
and also brought reggae music back to 
Indonesia‘s tourism industry.  

Tourist numbers had bounced back from 
post-bombing lows, and The other side was 
played on high rotation throughout Bali and 
the Lombok island of Gili Trawangan, often 
at the request of those tourists. Pirated 
copies of the album were sold by hawkers 
on the streets and taken home by foreign 
visitors. Reggae was being re-exported as 
an Indonesian product. 

The album found commercial success and 
thrust localised reggae into the 
consciousness of Indonesians from across 
the archipelago, spawning what is locally 
known as the Indonesian reggae 
revolution. Reggae music scenes 
proliferated throughout the archipelago. 
Seemingly overnight, every major town 
had its resident reggae band or artist who 
was seen to actively and consciously 
engage in the hybridisation of reggae 
music.  

This process of hybridisation entailed the 
juxtaposition of Indonesian or regional 
languages with the original English patois 
of Jamaican reggae. The lyrics to 
Indonesian reggae tracks such as 
‗Woman‘ by Tony Q and ‗Long time no 
see‘ by Steven and CoconuTTreez, for 
instance, incorporate both Indonesian and 
English languages, at times in the same 

sentence, while ‗Tak gendong‘ by Mbah 
Surip mixes English with Javanese and 
‗Lombok holiday‘ by Mellow Mood 
juxtaposes English with Sasak and 
Indonesian.  

Indeed, the original English vernacular of 
Jamaican reggae is not just an element 
that has been entirely abandoned as part 
of reggae‘s development in Indonesia. 
Rather, in fusing or alternating between 
regional and Indonesian languages and 
English, as the de facto universal 
language, Indonesian reggae musicians 
seek to broaden their market and to 
facilitate the transnationalisation of 
Indonesian reggae music. Thus, for Ras 
Muhamad, the self-professed Indonesian 
reggae ambassador to the world, 
incorporating English phrases into his 
lyrics affords him the opportunity to ‗go 
international and make Indonesian reggae 
known globally‘.  

‗You can change the style of 
reggae, but the message must be 
the same: oppression, justice, 
inequality, social things like that.‘ 

 

Just as Indonesian reggae has hybridised 
local and international languages, it has 
also fused traditional instruments and 
melodies from the country‘s various 
regional musical cultures with the imported 
stylistic features of Jamaican reggae. 
Marapu, for example, incorporate 
instruments and melodies from their native 
Sumba in a number of their reggae songs, 
even reworking a Sumbanese folk song in 
the reggae genre. Jakarta‘s Tony Q uses 
Javanese gamelan and Sundanese 
kendang and frequently adopts ‗Eastern-
sounding melodies‘ in his reggae tunes. 
Similarly, Joni Agung incorporates 
Balinese gamelan in his original songs to 
give his music ‗the Balinese flavour… to 
make reggae feel comfortable for 
[Balinese people]‘. 

By infusing reggae music with local 
musical elements that their respective 
audiences are familiar with, Indonesian 
reggae musicians demonstrate the ways 
that imported genres like reggae are 
presented to local audiences with musical 
variations that play to the Continued page 26> 



Asian Currents  July 2011 

 
26 

Reggae in Indonesia  

<< From page 25 audience‘s sense of self. As 
Indonesian reggae has developed as a 
hybrid music, Rastafarian-inspired themes 
of oppression, inequality, poverty and 
political opposition have echoed on.  

Certainly, as Indonesian reggae grows in 
popularity, there has been a marked 
tendency for Indonesian reggae musicians 
to appropriate Rastafarian discourses to 
shed light on the modern Indonesian 
condition and to articulate opposition to 
both local and global politics. According to 
Ras Muhamad, owing to Indonesian 
reggae‘s expanding audience, there is 
now a greater sense of obligation for the 
producers of Indonesian reggae to serve 
as ‗messengers‘ to consumers. 

For Bali‘s Joni Agung, 
Indonesian reggae 
artists have a 
responsibility to 
honour the music‘s 
origins as Rastafari‘s 
chief form of social 
protest, highlighting 

the experiences of 
hardship of poor, 
marginalised 

Jamaicans, and their struggle for equality 
and social wellbeing. ‗You can change the 
style of reggae, but the message must be 
the same: oppression, justice, inequality, 
social things like that. Those issues relate 
to us too,‘ he argued. 

Indonesian reggae has accordingly been 
deployed to speak out about such locally 
specific issues and phenomena as youth 
unemployment in Lombok (Joe and Mellow 
Mood‘s ‗Lombok holiday‘) and the 
destruction of Indonesia‘s rice paddies in the 
wake of increasing urbanisation (Tony Q‘s 
‗Anak kampung‘).  

Indonesian reggae artists have also 
localised Rastafari‘s anticolonial sentiments 
in their resistance to Westernisation and also 
in the articulation of regional separatist 
movements. Ambonese reggae band, 
D‘Embalz, for example, is increasingly using 
its hybrid reggae music as a voice for South 
Moluccan independence, while other 
Indonesian reggae musicians appropriate 
the rhetoric of Rastafari, including the 

Rastafarian concept of Babylon, to express 
opposition to what they see as the 
neocolonialist agendas of Western cultural 
powers. As reggae music is subjected to the 
processes of hybridisation in Indonesia, 
creatively reinterpreted to speak to 
Indonesian audiences about issues and 
phenomena that affect them, in the 
languages and styles that they can 
understand, it is becoming an increasingly 
cosmopolitan phenomenon where reggae 
fans from all corners of the world encounter 
Indonesia.  

Indonesian reggae artists are now 
performing their hybrid reggae music all over 
the world and having their tunes included in 
international reggae compilation albums. On 
21 May 2011, the first Indonesian reggae 
festival was held in Jakarta, featuring over 
50 reggae acts from across Indonesia 
together with guest international artists, and 
attracting festival attendees from Europe, 
Japan, North America, Russia and Australia. 

Indonesian reggae stands as a 
counterexample to notions of Western 
cultural imperialism, as testimony to the 
cultural influence that non-Western cultures 
have long been exerting on one another.  

Through their vibrant and self-conscious 
mixing of Jamaican and indigenous cultural 
forms and through their purposeful 
internationalisation of Indonesian reggae as 
a hybrid music, Indonesian reggae 
musicians are representing a sense of global 
connectedness, a desire to be part of 
something larger than the nation-state of 
Indonesia.  

For them, globalisation is not the story of 
cultural homogenisation, but rather one of 
hybridity and cultural interplay, where new 
fashions, confluences and mixtures are 
formulated through a creative relationship 
with (non-Western) global influences. 

Lisa Colquhoun wrote an Honours 
thesis about Indonesian reggae at 
the University of Sydney in 2010. 
She currently lives in Bali. 

 
 
 
 
 
 

Yanto—lead singer of 

Marapu.  

mailto:lisac1983@hotmail.com


Asian Currents  July 2011 

 
27 

19th biennial ASAA conference 
 

Asian Studies in an Asian century 
 

reparations have begun for the 19th 
Biennial Conference of the Asian 
Studies Association of Australia 

(ASAA), in Sydney in 2012. 
 
The theme of the conference will be 
‗Knowing Asia: Asian Studies in an Asian 
Century‘. The conference will be hosted by 
the Institute for Culture and Society, the 
School of Humanities and 
Communications, and the Centre for Study 
of Contemporary Muslim Societies, at the 
Parramatta campus of the University of 
Western, and will be held from 
11 to 14 July.  
 
As the 21st century marches on, what we 
call ‗Asian studies‘ is no longer an easily 
demarcated field. The area studies model 
of Asian Studies, with its focus on 
particular areas within Asia (China, 
Indonesia, Japan and so on) as bounded 
objects of Western knowledge, has come 
under sustained criticism. In the past few 
decades massive economic, political, 
social and cultural transformations have 
taken place in the region known as Asia. 
In the process, it has acquired an 
increasingly prominent place in the world. 
Whether or not this ‗rise of Asia‘ merits talk 
about a coming ‗Asian century‘, it is clear 
that the historical context for the study of 
Asia has irrevocably changed. 
 
Four major considerations are at play 
here. First, increasing globalisation has led 
to growing interpenetration and 
interdependence between different parts 
of the world. This problematises prevailing 
boundaries, not least those between ‗Asia‘ 
and ‗the West‘. Cross-border interactions 
and transnational connections across and 
beyond the region are now vital 
determinants of local and national 
conditions in all parts of Asia. As a 
consequence, now more than ever, such 
local and national situations cannot be 
meaningfully studied without consideration 
of the constitutive role of the broader 
regional and global context. At the same 
time, studies of global significance must 
increasingly include studies of what is 
occurring in Asia.  
 

 
Second, economic development 
throughout the region has given rise to the 
emergence of complex and vibrant new 
societies for which descriptors as 
‗traditional‘ or ‗postcolonial‘ are 
inadequate, and whose understanding can 
no longer be pursued through using 
Western modernity as a benchmark. 
 
These societies are becoming modern in 
their own ways, requiring new concepts 
and tools for analysis. Third, these recent 
transformations have led to a burgeoning 
interest in studying Asia among scholars 
who do not call themselves ‗Asianists‘, for 
example in cultural and media studies, 
gender and sexuality studies, and human 
and urban geography. 
 
Thus, intellectual engagement with Asia 
has widened considerably beyond the 
area studies template and its disciplinary 
core of political science, history and 
languages. Fourth, and crucially, as 
modern Asian societies mature there are 
new generations of Asian scholars who 
conduct research and scholarship on and 
within their own societies, establishing 
their own, intraregional scholarly networks. 
For these scholars, Asia is not ‗other‘, as 
is still often the case for Western scholars. 
In short, as Asia becomes an increasingly 
prominent, complex and self-confident 
region in the world, the meanings and 
potentials of ‗knowing Asia‘ require 
fundamental rethinking at multiple levels.  
 
‗The conference will encourage reflection 
on the implications of these shifts on the 
field of Asian studies, both in Australia and 
internationally,‘ said co-convenors: 
Professor Ien Ang,  Professor of Cultural 
Studies and the founding Director of the 
Centre of Cultural Research (CCR) at the 
University of Western Sydney (UWS), and 
Associate Professor Judith Snodgrass, 
UWS Centre of Cultural Research.  
 
The website is currently under 
construction and will open soon with news 
of keynotes, panel themes, and events. 
There will be a link from the ASAA 
homepage. 
 

P 

http://www.uws.edu.au/centre_for_cultural_research/ccr/people/researchers/professor_ien_ang
http://www.uws.edu.au/centre_for_cultural_research/ccr/people/researchers/dr_judith_snodgrass
http://asaa.asn.au/
http://asaa.asn.au/


Asian Currents  July 2011 

 
28 

Books on Asia 
 

National Library’s  
Asian treasures 
celebrated  
in book form 
 

By Sally Burdon 
Asia Bookroom 

I would hazard a guess that 
if a group of educated 
Australians were surveyed 

as to the ethnic origin of the oldest book in 
the National Library of Australia most 
would presume the work to be of 
European origin. They would not guess 
that the oldest printed book in the NLA, 
published in 1162, is a Chinese volume 
from a very large set of Buddhist 
scriptures. Nor would they suspect how 
influential this work, published nearly 800 
years ago is, and not just in Buddhist 
circles.  

 
It was from these scriptures that Monkey, 
of fictional book and television series 
fame, had its origins. Such is the cross-
cultural reach of just this work, which is 
only one of the treasures described in 
Asian treasures: gems of the written word.   
 
Asian treasures: gems of the written word 
is the aptly titled new publication from the 
NLA. Engagingly written and beautifully 
illustrated, this introduction to the depth, 
diversity and beauty of the Asian 
collections held at the library is an elegant 
and inspiring book. Written for the 
intelligent general reader, author Andrew 
Gosling assumes no prior knowledge of 
the items described or of the history of 
Asia. He discusses the treasures in their 
historical, literary and artistic context, while 
not oversimplifying their content. This is 
not an easy task but one he performs with 
aplomb. 

Choosing what 
to include in 

Asian treasures 

from the 
enormous and 
important Asian 
collections that 

the NLA holds must have been a near 

impossible mission. Andrew Gosling, who 

spent 30 years on the NLA staff and who 
was Chief Librarian, Asian Collections for 

18 of those years, would have been 
cognisant of the daunting nature of this 

task, but thankfully he persevered and a 

fascinating and useful book has come out 
of it.  
 
Anyone who has had the good fortune to 
use these collections can attest to how 

truly wonderful they are. In fact, so 

important are the NLA‘s Asian holdings 
that frequently scholars from across the 
world travel to Canberra to work at the 
library because there is nowhere else 
worldwide with quite the NLA‘s scope. 

 
Asian treasures: gems 
of the written word is 
divided into seven parts 
and includes 
descriptions of stunning 
books, maps, 
manuscripts on paper 
and palm leaf, letters 
and scrolls. With 

origins ranging from Northeast Asia, 
through the writing traditions of the 
Indonesian islands, South Asia and the 
Middle East, this book serves as a window 
into the extraordinary cultural and historic 
depth of our neighbours.  
 

There are so many 
items of intellectual 
and artistic beauty 
described in this 
book that I am sure it 
will inspire many 
readers to want to 
view the physical 
objects. The 
popularity of the 

‗Treasures‘ 
exhibitions at the NLA some years ago 
demonstrated the public‘s appetite for 
such celebrations. 
 
Wouldn't the 21st century—the Asian 
century—be the perfect time for an ‗Asian 
treasures‘ exhibition at the NLA?  
 
In the meantime, I highly recommend this 

treasure of a book, both for personal 

libraries and as a wonderful present to 
give when travelling in Asia. Andrew 
Gosling is to be congratulated for this 
demonstration that Australia is very 
serious about our relationship with Asia.  
 

Old Javanese Ramayana.  

Map of Nagasaki.  

http://www.asiabookroom.com/AsiaBookRoom/


Asian Currents  July 2011 

 
29 

Books on Asia 

 

New books from the ASAA series  

Southeast Asia Series  

The series seeks to publish cutting-edge 
research on all countries and peoples of 
Southeast Asia.  

Women in Asia Series 

The Women's Caucus of the ASAA 
operates a publication series in 
conjunction with Routledge that focuses 
on promoting scholarship for women in 
Asia.  

The East Asia Series  

The series welcomes proposals on 
subjects principally concerned with any 
part of the East Asian region (China, 
Japan, North and South Korea and 
Taiwan).  

South Asia Series 

The series publishes outstanding research 
on the countries and peoples of South 
Asia across a wide range of disciplines.  

 

Job websites 

www.jobs.ac.uk advertises worldwide academic 
posts. 

http://reliefweb.int/ is a free service run by the 
United Nations to recruit for NGO jobs 

http://www.aboutus.org/DevelopmentEx.com 
has a paid subscription service providing 
access to jobs worldwide in the international 
development industry. 

https://h-net.org/jobs/home.php is a US-based 
site with a worldwide scope. Asia-related jobs 
(mostly academic) come up most weeks.  

http://www.aasianst.org/ is the website of the 
Association for Asian Studies (AAS). New job 
listings are posted on the first and third Monday 
of each month. You must be a current AAS 
member to view job listings. 

http://www.timeshighereducation.co.uk/jobs_ho
me.asp is The Times Higher Education 
Supplement. 

http://www.comminit.com/global/spaces-
frontpage is the site of The Communication 
Initiative Network.  

http://isanet.ccit.arizona.edu/employment.html 
is a free-to-access website run by the 
International Studies Association. 

 

Diary notes 

‘Japan Design Today 100’, 29 July–16 
September 2011, Sydney. An exhibition on 

the evolution of Japanese design on everyday 
products, at the Japan Foundation Gallery, 
Level 1, Chifley Plaza, Chifley Square, Sydney, 
Monday–Friday, 11am–4pm, Wednesday until 
8pm. www.jpf.org.au.  

TAASA Asian Arts Essay Prize, extension of 
deadline. To celebrate its 20th Anniversary in 

2011, the Asian Arts Society of Australia is 
offering a $2000 prize for the winning essay on 
an Asian arts topic. The final submission date 
is now 1 August 2011, with the award 
announcement on 31 October 2011. Inquiries 
to Dr Ann Proctor at a proctor@bigpong.net.au. 

The 2011 Herb Feith Memorial Lecture, 
Monash University Melbourne, 2 August 
2011, by HE Kirsty Sword Gusmão, 6 pm for 

6.30 pm–8 pm, RSVP Monday 25 July, 
2011,Eric Cheng, 03 9903 4616 or at 
eric.cheng@monash.edu. 

‘Living Histories’ 2011 interview series, the 
Japan Foundation of Sydney. Interviews 

include Sayuki, the Australian-born geisha, and 
Testsu Kariya, Sydney-based author of the 
Oishinbow manga series. Attendance is free. 

Interviews will be held in the Multipurpose 
Room, the Japan Foundation, Shop 23, level 1, 
Chifley Plaza, 2 Chifley Square, Sydney, on the 
following dates: 3 August: Christina Wilcox 
and Peter Rushforth; 17 August, Sayuki; 31 
August, Tetsu Kariya; 7 September, Dr 
Christine de Matos and Kathy Wray; 14 
September, Walter Hamilton and Alan Stokes; 
28 September, Father Paul Glynn. 

2011 Melbourne Conference on China, ‘The 
city, the countryside and the world—China’s 
urban and rural transformations and their 
global connections’, 6–7 August 2011, the 

University of Melbourne. Further information, 
Dr Gao Jia or Dr Lewis Mayo, or from the 
conference website. 

Asian Art Institute of Australia (AAIA) 
exhibitions, Sydney exhibitions and 
presentations: Sunday, 2pm, 7 August 2011, 

‗Collectors and collecting‘, presentation and 
exhibition by Allan Rae and some collectors of 
Asian art on what they collect and why. Phone 
02 9660 0199. Weekend, 1–2 October 2011, 
10am–5pm. Blue and white Chinese ceramics 

from the Ming and Qing dynasties, a collection 
of high quality blue and white Chinese 
ceramics. Venue: 459 Harris Street, Ultimo, 
RSVP by email or phone Larry Lucas mobile  
0411 156 720 or AIAA 02 9660 199.Admission 
free. More Diary notes page 29>> 
 

http://asaa.asn.au/publications/books_women_asia.php
http://asaa.asn.au/publications/books_women_asia.php
http://asaa.asn.au/publications/books_women_asia.php
http://asaa.asn.au/publications/books_east_asia.php
http://asaa.asn.au/publications/books_south_asia.php
http://www.jobs.ac.uk/
http://reliefweb.int/
http://www.aboutus.org/DevelopmentEx.com
https://h-net.org/jobs/home.php
http://www.aasianst.org/
http://www.timeshighereducation.co.uk/jobs_home.asp
http://www.timeshighereducation.co.uk/jobs_home.asp
http://www.comminit.com/global/spaces-frontpage
http://www.comminit.com/global/spaces-frontpage
http://isanet.ccit.arizona.edu/employment.html
mailto:eric.cheng@monash.edu
mailto:jia@unimelb.edu.au
mailto:lmayo@unimelb.edu.au
http://www.chinastudies.unimelb.edu.au/conferences/2011
mailto:asianartinstitute@gmail.com


Asian Currents  July 2011 

 
30 

Diary notes 
 
Thai Studies Conference, Melbourne, 11–12 
August 2011. Professor Pasuk Phongpaichit 

will be the keynote speaker for this conference. 
She is one of the most outstanding economists, 
authors and anticorruption campaigners 
currently working in the Faculty of Economics 
at Chulalongkorn University in Thailand. See 
website for details.  

The World and World-Making in Art: 
Connectivities and Differences conference, 
ANU, Canberra, 11–13 August 2011. This 

international conference coincides with the 
ANU‘s Humanities Research Centre theme for 
2011 on 'The world and world-making in the 
humanities and the arts‘. Venue: Sir Roland 
Wilson Building, ANU. Further information: 
Dr Michelle Antoinette. 

 

The Inaugural Colloquium of the Languages 
and Cultures Network for Australian 
Universities, Melbourne, 26–28 September 
2011. The colloquium will be held at the 

University of Melbourne. Further information 
from the website.  

Indonesia Update Conference 2011, ANU, 
Canberra, 30 September–1 October 2011 on 

‗Indonesia's place in the world‘. The conference 
is free of charge, and is being convened by 

Anthony Reid and Michael O'Shannassy.  

Upcoming conferences on Asia literacy in 
Singapore and Malaysia. The 2011 Asian 

Literacy Conference in Penang, Malaysia,  
11–13 October 2011 provides a space for 

interested groups and individuals to explore 
and share success stories and unfolding 
narratives on their experiences and journeys in 
language and literacy education.  

Great Asian Writers and Surrounding 
Vernacular Literatures in a Postcolonial 
Perspective’, National University of 
Singapore,11–13 November 2011, organised 

by Reading Asia: Forging Identities in Literature 
(RAFIL) consortium and the Department of 
Malay Studies, NUS. Further details on the 
web. See story page 11. 

Dragon Tails Conference 2011. The second 

Australasian conference on overseas Chinese 
history and heritage takes place at the Museum 
of Chinese Australian History, Melbourne from 
11 to 13 November 2011.  See the Dragontails 

website for further information.  

Cambodia: Angkor Wat and Beyond, 
30 October–16 November 2011. A travel 

program organised by the Asian Arts Society of 
Australia for enthusiasts and experts, led by 
Daryl Collins (co-author Building Cambodia: 
new Khmer architecture 1953–70) and TAASA 

president and Cambodian textile expert Gill 
Green. Further information, Ray Boniface, 
Heritage Destinations, PO Box U237 University 
of Wollongong, NSW, 2500, or 
heritagedest@bigpond.com.  

The 14th Biennial Symposium on 
Literatures and Cultures of the Asia Pacific 
Region, 4–7 December, 2011.The symposium 

on ‗Asia–Pacific literature and culture in the era 
of the digital revolution‘ is being hosted by the 
Westerly Centre at the University of Western 
Australia, in conjunction with the Asia–Pacific 
Writing Partnership. See website.  

History as Controversy: Writing and 
Teaching Contentious Topics in Asian 
Histories, the University of Singapore,  
14–15 December 2011. Further details from 

the Asia Education Foundation web page. 

ASAA Biennial Conference 2012 will be held 

11–12 July 2012 at the Parramatta Campus of 
the University of Western Sydney. More details 
soon. 

 

Malaysia, Singapore 
and the region 
Call for papers—17th Colloquium of the 
Malaysia and Singapore Society of Australia, 
Melbourne, 8–9 December 2011.Those 
interested in presenting a paper or organising a 
panel are invited to submit a paper or panel 
title, an abstract (max. 250 words) and a 
biographical note (200 words) before 
30 August 2011 to the secretary of the society, 
Dr Marshall Clark. 

Contributing to Asian Currents 

Contributions, commentary and responses on 
any area of Asian Studies are welcome and 
should be emailed to the editor. The general 
length of contributions is between 1000 and 
1500 words. Citations should be kept to a 
minimum and follow the documentary–note 
system. Citations should appear at the end of 
the article rather than at the bottom of each 
page.  
 

About the ASAA  

The Asian Studies Association of Australia promotes 
the study of Asian languages, societies, cultures, and 
politics in Australia, supports teaching and research 
in Asian studies and works towards an understanding 
of Asia in the community at large. The ASAA believes 
there is an urgent need to develop a strategy to 
preserve, renew and extend Australian expertise 
about Asia. See Maximizing Australia’s Asia 
knowledge: repositioning and renewal of a national 

asset. Asian Currents is published by the ASAA and 
edited by Allan Sharp.  

http://thaistudiesinmelbourne.blogspot.com/
mailto:Michelle.Antoinette@anu.edu.au
http://www.lcnau.org/
mailto:anthony.reid@anu.edu.au
mailto:michael.oshannassy@anu.edu.au
http://www.fas.nus.edu.sg/malay/news/RAFIL.html#top,majorreqs
http://www.fas.nus.edu.sg/malay/news/RAFIL.html#top,majorreqs
http://www.fas.nus.edu.sg/malay/news/RAFIL.html#top,majorreqs
http://www.dragontails.com.au/
mailto:heritagedest@bigpond.com
http://apwriters.org/next-event-2-7-december-2011-perth-western-australia/
http://www.asiaeducation.edu.au/events
mailto:marshall.clark@deakin.edu.au
mailto:allan.sharp@homemail.com.au
http://asaa.asn.au/
http://coombs.anu.edu.au/SpecialProj/ASAA/asia-knowledge-book-v70.pdf
http://coombs.anu.edu.au/SpecialProj/ASAA/asia-knowledge-book-v70.pdf
http://coombs.anu.edu.au/SpecialProj/ASAA/asia-knowledge-book-v70.pdf
mailto:allan.sharp@homemail.com.au

